Anbefalinger fra tidligere kunder spiller den ubestridte hovedrolle, men virksomhedernes hjemme-sider er også centrale for at skaffe nye kunder til de små og mellemstore virksomheder i byggeriet.
Skiltning på byggepladser, som er en del af lovpakken mod sort arbejde, skaffer kunder til hver femte byggevirksomhed.
Det fremgår af Håndværksrådets kundeundersøgelse, hvor i alt 786 virksomheder i og uden for byggebranchen giver bud på, hvor deres kunder kommer fra.
Mund til mund bedst
Størstedelen af virksomhederne i byggebranchen har opbygget deres kundegrundlag via anbefa-linger. Anbefalingerne kommer ikke kun fra tidligere kunder, men også fra andre erhvervsdrivende.
Undersøgelsen viser tilmed, at virksomhedernes hjemmesider ifølge byggevirksomhederne selv, vægter højt set i forhold til andre kommunikationsveje som skiltning på byggepladser eller reklamer i aviser.
Dog har andre søgeportaler end Google samt sociale medier som Facebook endnu ikke vundet særlig stor indpas iblandt virksomhederne i byggebranchen i fjerde kvartal som undersøgelsen omhandler. Blandt andet ses det, at ingen byggevirksomheder vurderer, at dealsites som Downtown og Sweetdeal har nogen indflydelse på virksomhedernes kundegrundlag.