Brug indeklima som løftestang for renoveringer

BLOG: I Danmark har vi en ambition om at være et førende vidensamfund med uddannelser i verdensklasse. I den forbindelse har indeklimaet stor betydning både for arbejdsmiljøet og for børnenes helbred og indlæringsevne. Alligevel er netop indeklimaet stadig et stort problem i mange folkeskoler.
Troels Hartung er energipolitisk konsulent i Tekniq Arbejdsgiverne.
Troels Hartung er energipolitisk konsulent i Tekniq Arbejdsgiverne.

Om Renovering på dagsordenen

  • Dagens Byggeri samarbejder med de 14 partnere bag “Renovering På Dagsordenen”. Jævnligt vil vi derfor bringe blogindlæg fra www.renoveringpaadagsordenen.dk og på den måde sætte fokus på den nødvendige diskussion om renovering af vores bygningsmasse.
  • De 14 partnere er:
  • – GI Grundejernes Investeringsfond
  • – Bygherreforeningen
  • – Realdania
  • – Dansk Byggeri
  • – NCC
  • – MT Højgaard
  • – Danske Ark
  • – COWI
  • – Konstruktørforeningen
  • – FRI Foreningen af Rådgivende Ingeniører
  • – Ingeniørforeningen IDA
  • – Akademisk Arkitektforening
  • – BAT Kartellet
  • – Tekniq Arbejdsgiverne

Undersøgelser fra DTU – Danmarks Tekniske Universitet har vist, at elever præsterer op til ti procent bedre på de skoler, der har et godt indeklima.

Det svarer omtrent til et helt år i det obligatoriske skoleforløb. Og det betyder, at elever, som tilfældigvis er havnet i et klasseværelse med et godt indeklima, vil have langt bedre muligheder for at klare pensum end deres klassekammerater fra naboskolen, hvor indeklimaet er dårligt.

Og problemets omfang er stort. En opgørelse fra Arbejdstilsynet har vist, at der er problemer med indeklimaet ved 25 procent af tilsynets besøg på landets folkeskoler, og alene i 2017 blev der givet over 80 påbud på grund af dårligt indeklima. Derfor er der behov for, at kommunerne kommer op i gear og får sat indeklimaet på skemaet.

Seks initiativer

Tekniq Arbejdsgiverne foreslår helt konkret seks initiativer:

– Kræv strategiske indeklimaplaner: Gør det obligatorisk for kommunerne at udarbejde en strategisk indeklimaplan for alle skoler. Og så skal indeklimaplanerne føres ud i livet, når skolerne alligevel skal renoveres.

– Spørg eleverne: Skolernes obligatoriske, årlige trivselsundersøgelse bør udbygges med relevante spørgsmål om indeklimaet.

– Mål indeklimaet: Indeklimaet bør måles i alle klasselokaler, så elever og lærere kan reagere på dårligt indeklima. Sensorer er blevet billige og bør være lige så naturlige i et klasselokale som termostater.

– Kræv behovsstyret ventilation: Indeklimasensorer i lokalerne muliggør behovsstyret ventilation. Det betyder, at der ventileres efter det aktuelle behov, hvilket reducerer energiforbruget.

– Indfør obligatorisk ventilationskontrol: Utilstrækkeligt vedligehold betyder, at indeklimaet gradvist forringes. Ligesom i Sverige bør en uafhængig instans hvert tredje år kontrollere indeklimaet.

– Supplér skolernes egenkontrol: Driftsorganisationerne og ledelsen på skolerne skal have indeklimaet inde på livet. Skolerne bør derfor én gang om året gennemføre en egenkontrol af indeklimaet og for eksempel sikre, at skolen har en serviceaftale.

Drivende faktor

Initiativerne vil understøtte stigende fokus på at sikre et ordentligt arbejdsmiljø for bl.a. folkeskoleelever og -lærere.

Indeklimaet kan samtidigt blive en drivende faktor i gennemførelsen af flere renoveringsprojekter og en optimering af driften på nedslidte skoler.

Flere blogindlæg her.

Relateret indhold