Når den nye Storstrømsbro åbner, skal den gamle rives ned. Men de mange tusinde ton stål og beton skal have nyt liv, mener Vejdirektoratet, som har fået Vordingborg og Guldborgsund Kommuner, som broen forbinder, med på idéen. Det skriver Sjællandske.
Mulighederne skal nu undersøges, og de tre parter skyder tilsammen 400.000 kroner i projektet.
Storstrømsbroen er 3,2 kilometer lang, og den er opført af 120.000 kubikmeter beton og 20.000 ton stål.
– Der er rigtig mange spændende muligheder i det projekt, og så sparer det jo også en masse omkostninger. Det koster enormt mange penge at køre skrot væk, så det giver rigtig god mening, at vi prøver at genanvende det her i vores eget område til gavn for både miljøet og turismen, siger Susan Thydal (S) til Sjællandske. Hun er udvalgsformand i Vordingborg for Turisme, Udvikling og Erhverv.
Nogle af idéerne til genanvendelsen kunne være kystbeskyttelse eller anlæg på lokale havne. Betonen fra bropillerne kan også genanvendes i vandet til at skabe kunstige rev til fiskeyngel.
Den nye Storstrømsbro bliver cirka fire kilometer lang. Den vil bestå af en elektrificeret jernbane i to spor samt en tosporet landevej. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Broen er planlagt til at åbne for biltrafik i 2022, og året efter kan togene så tage turen over. Projektprisen er på cirka 4,1 milliarder kroner. Pengene er nogenlunde ligeligt fordelt mellem opførelsen af den nye bro og nedrivningen af den gamle, som åbnede i 1937.