Bro pakkes ud til møgvejr

Det er populært at sove i det fri, men det er nu ikke friluftstrenden, der har sat en del af Oddesundbroen under telt.
Oddesundbroen bliver over de næste år malet i etaper. Fotos: Kim Krasuld.
Oddesundbroen bliver over de næste år malet i etaper. Fotos: Kim Krasuld.

Oddesundbroen

  • Oddesundbroen åbnede for trafik i 1938.
  • Broen er 472 m lang, og hver enkelt buefag er 70 m.
  • Broen er en klapbro, og klapfaget spænder over en 30 m bred sejlrende. Buefagene er sidst hovedrenoveret i 1987-1988, og der er senest foretaget pletreparation af buefagene i 2007.
  • Selve malerarbejderne på Oddesundbroen er en kontinuerlig proces. Broklappen blev malet i 2017, første bue er blevet malet i år, og de to øvrige buer males i henholdsvis 2021 og 2023. Fra 2022 og i årene frem er det stålunderbygningens tur igen. Malingen beskytter broens stålkonstruktioner og forventes at holde i 25-40 år.

Oddesundbroen mellem Thyholm og fastlandet bliver i disse år renoveret over flere etaper, og den seneste tid har den blandt andet stået på malerarbejde af den ene af 1938-broens tre buefag.

Arbejdet foregår i læ for vind og vejr.
Arbejdet foregår i læ for vind og vejr.

Som de fleste nok ved, er udendørs malerarbejde og dansk vejr ikke altid en perfekt kombination, så broen er pakket behørigt ind.

Den næste tid skal stilladset pilles ned, så man kan male de øvrige dele, som man ikke kan nå fra stilladset.

Klapfaget spænder over en 30 meter bred sejlrende.
Klapfaget spænder over en 30 meter bred sejlrende.

Relateret indhold