35 fodboldbaner er klar til ny Storstrømsbro

Byggeriet af en ny Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster via Masnedø har rundet en vigtig milepæl, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Visualiseringer: Vejdirektoratet.
Visualiseringer: Vejdirektoratet.

Fakta om den nye bro

  • Længde: Cirka 4 kilometer
  • Gennemsejlingshøjde: 26 meter
  • Højde pylon: 100 meter
  • Tværprofil: 2 jernbanespor, 2 kørebaner og 1 kombineret gang/cykelsti
  • Bredde: Cirka 24 meter
  • Biltrafik: Cirka 8000 biler pr. døgn
  • Togtrafik: Cirka 40 passagertog og op til 78 godstog pr. døgn
  • Pris: Cirka 4,2 milliarder kroner
  • EU-støtte: 112 millioner kroner

35 fodboldbaner

Et over 250.000 kvadratmeter stort område på Masnedø står nu klar som arbejdsareal til de mange hundrede ansatte, der i de kommende år skal bygge den nye Storstrømsbro.

Arealet, der svarer til 35 fodboldbaner, har tidligere lagt jord til Danmarks største gartneri, som har måttet vige pladsen for vej- og banelægget til den kommende bro. I december sidste år startede arbejdet med at tage de mange drivhuse ned, og det er nu afsluttet.

Entreprenøren SBJV begynder hen over sommeren at etablere skurby, kontorer og lagerplads. Til efteråret bygges også en betonfabrik, der blandt andet skal producere broens elementer, og som vil have stor betydning for jobs og aktivitet i regionen.

Masnedø udgør hjertet i brobyggeri

– Det store areal er nu nærmest en bar mark. Men i løbet af sommeren og året ud bliver der bygget pavilloner og faciliteter til 2-300 medarbejdere. Masnedø kommer i de næste mange år frem til at udgøre hjertet i byggeriet af en af verdens længste broer over hav lige nu, siger Niels Gottlieb, som er projektchef i Vejdirektoratet.

Visualiseringer: Vejdirektoratet.
Visualiseringer: Vejdirektoratet.
Visualiseringer: Vejdirektoratet.
Visualiseringer: Vejdirektoratet.

Relateret indhold