Den nye Storstrømsbro kan opføres som enten skråstagsbro eller bjælkebro, men nu har Vejdirektoratet anbefalet en skråstagsbro med pylon ud fra en samlet vurdering af broens funktion, design og landskabelige indpasning. Samtidig peges der i anbefalingen på, at en bro med pylon har stor opbakning i høringssvarene fra borgere, to lokale kommuner og Akademiraadet.
– Vejdirektoratet har nu gennemført en grundig høring af projektet. Vi har valgt at anbefale en ny bro med pylonløsningen, fordi det har været den foretrukne løsning i høringen, og fordi den lever op til de høje krav, vi stiller til funktion, æstetik og kvalitet, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektchef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.
Vi har valgt at anbefale en ny bro med pylonløsningen, fordi den lever op til de høje krav, vi stiller til funktion, æstetik og kvalitet.
Erik Stoklund Larsen{break}Projektchef, Vejdirektoratet
Også et lokalt ønske
Transportminister Magnus Heunicke hæfter sig ved, at skråstagsbroen også har været ønsket hos lokalbefolkningen i området omkring broen.
– Vi har i forligskredsen drøftet Vejdirektoratets oplæg, og der har vi noteret os et stort lokalt ønske om en skråtagsbro, og at Akademiraadet ligeledes anbefaler modellen med pylon. Jeg tror også, at en bro med en pylon kan blive et flot vartegn for området, siger Magnus Heunicke.
Akademiraadet, hvis opgave er at rådgive staten i kunstneriske spørgsmål, har i sit høringssvar anbefalet skråstagsbroen og udtalt:
– Tværsnittet har gode slanke proportioner, og pylonerne fremstår med fin graciøsitet og som en betydelig smukkere markering af et særligt sted på broen.
78 år gammel bro udskiftes
Den nuværende Storstrømsbro, der er fra 1937, står til at skulle udskiftes, da broen er nedslidt og ikke lever op til fremtidens krav til kørsel med højhastighedstog. Med den nye bro kommer der to jernbanespor, kørebane og plads til cyklister og gående. Broen bliver fire kilometer lang og ventes at koste 4,2 milliarder kroner.
Den nye bro kan stå færdig i slutningen af 2021.