93 procent af alle danske virksomheder er mindre virksomheder med under 10 ansatte. De bidrager med en fjerdedel af samfundets samlede omsætning og skaber arbejde til næsten en halv million mennesker. Lægger man dem sammen, svarer de i størrelse til de største virksomheder både på omsætning og antal medarbejdere.
Men de mindre virksomheder lever et svært liv – her behøver man bare at se på antallet af konkurser, der eksempelvis indenfor bygge- og anlæg har ligget på 876 i 2016, 816 i 2017 og 468 i første kvartal af 2018. Spørgsmålet er, om erhvervsfremme ikke snart bør have et mere direkte fokus på de etablerede små virksomheder, der ofte havner i gruppe med iværksættere og bliver overset.
En undersøgelse fra FSR (Foreningen af Statsautoriserede Revisorer) viser, at både de små og mellemstore virksomheder har svært ved at udnytte den ny teknologi og for alvor at tage fat på at omstille deres forretninger til en digital virkelighed. Hertil kommer, at mange af virksomhederne ikke har tid og ressourcer til at gennemføre digitaliseringen. Der er dog også mange, som er godt i gang – men vi skal have flere med.
Det behøver dog ikke være dyrt at rette op på, mener vi i Arbejdsgiverne. Der er mange lavthængende digitale frugter i de mindste virksomheder, som aldrig bliver høstet, fordi den offentlige innovationsindsats er mere optaget af eksempelvis robotter og automatisering. Simple digitale løsninger med eksempelvis en mobiltelefon eller tablet kan forbedre mindre virksomheders effektivitet i det daglige.
Det koster ikke meget at hjælpe med at indføre. Men de mindre virksomheder har brug for en håndsrækning til at hjælpe dem i gang med eksempelvis at bruge digital ordrestyring eller fakturering direkte ude i bilen fra en tablet. Her kunne en slags digitale vækstpiloter måske være en løsning.