Om projektet
- Tredjepartslogistik lagerhotel på 31.000 kvm:
- Dimensioner: 268 x 94 x 14 m (frihøjde 12 m)
- Indskudt etage på 20 x 268 m
- Cirka 1.000 kvm kontorer og personalerum
- Pakke- og godsterminal på 25.000 kvm
- Længde: 463 m
- Bredde: 29-65 m
- Højde: 8 m høj (frihøjde 6 m)
- 146 ramper og porte i begge sider
- Ca. 2.000 kvm kontorer og personalerum
Nu går DS Flexhal i gang med at opføre to store bygninger på Skandinavisk Transport Center i Køge for PostNord. Der er tale om et tredjepartslogistik (TPL) lagerhotel på 31.000 kvm samt en pakke- og godsterminal på 25.000 kvm. Bygningerne koster et trecifret millionbeløb og er den største samlede ordre, DS Flexhal nogensinde har fået. Byggeriet er endda blevet fem procent billigere i løbet af forhandlingsperioden, hvilket kan tilskrives nye brandregler, der trådte i kraft i august i år. Reglerne ligner dem, man har i Sverige og Tyskland, hvor der er mere fokus på medarbejdernes sikkerhed og mindre på bygningens evne til at blive stående under en brand. Det oplyser DS Flexhal i en pressemeddelelese.
Atypisk proces
– Byggeteknisk er det banebrydende i Danmark. PostNord får de første bygninger, der bliver opført med sektioner på op til 10.000 kvm med en bærende konstruktion i ubeskyttet stål. Det betyder, at det bliver mere konkurrencedygtigt at placere logistikhaller i Danmark, siger salgsdirektør for DS Flexhal, Kai Rørbæk.
Byggeteknisk er det banebrydende i Danmark. PostNord får de første bygninger, der bliver opført med sektioner på op til 10.000 kvm med en bærende konstruktion i ubeskyttet stål.
Kai Rørbæk Salgsdirektør, DS Flexhal
Det er ikke kun konstruktionen, der er ny for DS Flexhal. Forhandlingsprocessen har også været ny. PostNord vil leje bygningerne, og DS Flexhal har derfor selv fundet en investor, der vil stå som bygherre og udlejer. Det er den norskfunderede investeringsbank Pareto Securities.
Alle tre parter har lidt atypisk været involveret i forhandlingerne om såvel byggeri som lejekontrakt. Forløbet begyndte 7. juli, hvor tilbuddet blev givet, og sluttede 9. november, hvor den sidste underskrift blev sat.
– Vi plejer at forhandle en aftale på plads i løbet af 14 dage, men denne gang har været helt anderledes. Stemningen har været god, og samarbejdet åbent og tillidsfuldt, men det har været en lang og lærerig proces for os, siger Kai Rørbæk.
Synergi i Hobro
Der skal benyttes i alt 1.000 tons stål, 12.000 kvm vægge- og facader i beton og 8.000 kvm dæk i byggeriet. DS Flexhal har totalentreprisen på de to bygninger, og både stål og beton skal produceres af DS Stålkonstruktion A/S og DS Elcobyg A/S i Hobro. Det skal give synergieffekter.
– Samarbejdet gør os stærke, når det handler om volumenbyggerier. Vi har udviklet nogle standardmetoder til at håndtere de udfordringer, der er i store byggerier, og det gør os konkurrencedygtige, siger Kai Rørbæk.
PostNord, der er moderselskab for Post Danmark, er ifølge pressemeddelelsen førende på tredjepartslogistik i de andre nordiske lande, og det nye TPL-lagerhotel er et skridt på vejen mod at få samme stilling i Danmark. Bygningen øger PostNords danske lagerkapacitet med 50 procent, og nærheden til pakketerminalen gør PostNord konkurrencedygtig over for e-butikker i både Danmark og Sydsverige.
– Med en samlet fullfillment-løsning kan vi modtage ordrer på vegne af e-butikkerne til langt ud på aftenen, plukke og levere til slutkunden allerede dagen efter. En sådan service er der ingen af vores konkurrenter, der kan levere, siger Peter Kjær Jensen, der er administrerende direktør i PostNord i Danmark.
Bygningerne skal være klar til overtagelse sidst i 2017.