Millionbyen Jakarta er blandt de byer i verden, hvor man har nogle af de allerstørste trafikale problemer. Tidligere i år åbnede Indonesiens første metrolinje i Jakarta, hvor trafikpropper er hverdag.
Metrolinjen på 16 kilometer fra byens nordlige del mod den sydlige var derfor et skridt i den rigtige retning, selvom der fortsat er lang vej. Nu vil Indonesiens regering udbygge metroen for godt 270 milliarder kroner med seks nye linjer. Det skriver det internationale byggerimedie International Construction.
– Vi har et mål om at bygge 230 kilometer (metrolinje, red.) – det er masterplanen. Vi har kun 16 kilometer lige nu, så nøglen er, hvordan vi kan gøre det på en hurtigere måde. Vi kan ikke længere bare opbygge dem én efter én, siger William Sabandar, som er øverste chef for MRT Jakarta, der er selskabet bag metroen.
Det er dog langt fra den eneste gigantinvestering, som man har på programmet i det folkerige land. Regeringen har tidligere meldt ud, at man vil bruge omkring 455 milliarder dollars – mere end 3000 milliarder kroner, på infrastrukturprojekter. Det skal bringe den indonesiske økonomi i galop. Præsident Joko Widodo har en ambition om, at Indonesiens bruttonationalprodukt skal ramme syv billioner dollars i 2045. I dag er den på godt én billion dollars.
Hovedstaden flytter
Jakarta er Indonesiens hovedstad. Lidt endnu. Tidligere i år kom det frem, at præsidenten vil flytte hele regeringsapparatet til en helt ny by, som skal bygges omkring 1300 kilometer væk – i junglen på Borneo.
Årsagen er blandt andet, at der bliver pumpet for meget grundvand op til Jakartas borgere. I løbet af de seneste 10 år er hovedstaden derfor sunket 2,5 meter. Flytningen er estimeret til at koste 220 milliarder kroner. Med den risiko sammen med trafikkaos, overbefolkning og forurening vil præsidenten sikre regeringsarbejdet i den nye by.
Men selvom regering skal ud af Jakarta, får byen ikke bare lov til at synke helt væk. Nogle forskere vurderer, at Jakarta vil være helt oversvømmet i 2050, hvis man ikke gør noget. Med cirka 10 millioner mennesker i Jakarta, og omkring 30 millioner i metropolområdet, er Jakarta det økonomiske centrum for hele Indonesien. Selvom regeringsførelsen skal flytte 1300 kilometer væk, skal Jakarta forsætte som den økonomiske motor. Allerede i 2014 søsatte man derfor et projekt til 40 milliarder dollars – svarende til godt 270 milliarder kroner, til blandt andet kystbeskyttelse af millionbyen i form af et enormt dige.
Derudover er der planer om at udbygge vandledningsnettet i hele Jakarta. I dag skønnes det, at cirka 60 procent af borgerne i Jakarta får vand fra private vandboringer, som altså dræner undergrunden og får Jakarta til at synke.