Vinderforslaget “Kurven” blev præsenteret torsdag. Trondhjem Station bliver den første bygning i en større plan der skal binde centrum af byen sammen med havnen.
Arkitema Architects skal, sammen med det lokale arkitektfirma PKA, arbejde videre med vinderforslaget til det kommende stationscenter – i tæt samarbejde med bygherren, Bane NOR Eiendom.
Det er et komplekst plan- og designprogram, der ligger for den nye Trondhjem Station. Ønsket er at skabe et multimodalt transportknudepunkt, der kan styrke byens identitet og skabe attraktive oplevelser for indbyggere og gæster i Trondhjem. Samtidig skal stationscentret blive et forbillede for klimavenlig byudvikling og grøn mobilitet
Målet er, at stationen i fremtiden ikke bare bliver et udgangspunkt eller en endestation for rejsen, men også en serviceoplevelse, der samler forskellige tilbud og rejseformer. Stationen vil blive et sted med oplevelser og det skal være en destination i sig selv. Bygningen kommer også til at indeholde en stor kontorbygning, og vil dermed også huse arbejdspladser for hundredevis af arbejdspladser.
– Vi er meget glade for at være blevet udpeget som vindere af konkurrencen og vi ser frem til et godt samarbejde med Bane NOR Eiendom. Vi er meget tilfredse med vores designforslag, og jeg er sikker på, at det kommer til at bidrage til, at Trondhjem centrum bliver endnu mere attraktiv for indbyggere, turister og dem der er på gennemrejse. Den nye terminalbygning vil blive en integreret del af kommunens gode og ambitiøse fremtidsplaner for hele området ned mod havnen, hvor vi lægger de fysiske rammer for en bæredygtig bygning for den kollektive trafik. Her samles flere forskellige ydelser, og vi har lagt en nøje plan, der sikrer en velfungerende logistik for alle passagerer, både dem der kommer med tog, og dem der kommer med bus, båd, cykel og bil, fortæller Thomas Grave-Larsen, forretningsområdechef i Arkitema Architects.
Bygges mens togene kører
“Træbyen Trondhjem” er den vision for byen, der har givet inspiration til at tegne den nye Trondhjem Station med en bærende konstruktion i træ. Træ giver et lavt CO2-aftryk, og samtidig giver brugen af træ identitet og æstetiske kvaliteter. Bygningen bliver et tydeligt vartegn, både arkitektonisk, klimapolitisk og som en videreføring af Trondhjems stolte traditioner for træbygninger.
En af de store udfordringer i den kommende byggeproces bliver, at centret skal bygges hen over togskinnerne og at det hele skal foregå uden, at togdriften bliver påvirket. Derfor er en del af designet også, at de bygningsdele der skal strække sig hen over skinnerne vil blive opført i moduler, der kan monteres hurtigt. Også de helt specielle facader, der giver solafskærmning til hele bygningen, vil blive præfabrikeret i moduler, hvilket vil gøre monteringen betragteligt enklere.