Milliardprojekt til 3XN i Sydney

Det danske arkitektfirma skal designe det nye Sydney Fish Market. Projektet har en byggesum på ca. 1,5 mia. kr. og forventes at blive en attraktion på lige fod med Sydney-operaen.
3XN har vundet konkurrencen om at designe det nye Sydney Fish Market på spidsen af Blackwattle Bay i Sydney. Illustration: 3XN.
3XN har vundet konkurrencen om at designe det nye Sydney Fish Market på spidsen af Blackwattle Bay i Sydney. Illustration: 3XN.

Om 3XN

  • 3XN har mere end 100 ansatte på kontorer i København, Stockholm, Sydney og New York. Firmaet er i dag aktiv både på den danske såvel som den internationale arkitekturscene og har designet en lang række højt profilerede bygninger såsom Royal Arena i København, Den Internationale Olympiske Komités hovedsæde i Lausanne, Quay Quarter Tower i Sydney, boligbyggeriet Aquabella i Toronto og Cube i Berlin.

Jørn Utzons berømte og ikoniske operahus i Sydney har siden sin tilblivelse været et vartegn for Sydney og en reklame for dansk arkitektur. Nu følger det danske arkitektfirma 3XN i fodsporerne på Utzon, idet de har vundet konkurrencen om at designe det nye Sydney Fish Market på spidsen af Blackwattle Bay i Sydney.

Resultatet af konkurrencen er blevet offentliggjort af UrbanGrowth NSW. 3XN skal i samarbejde med tegnestuens innovationsenhed GXNdesigne det 100.000 kvadratmeter store Sydney Fish Market. Projektet har en byggesum på ca. 1,5 mia. kr. og forventes at blive en attraktion på lige fod med Sydney-operaen.

– Visionen er at forny Sydney Fish Market og skabe et verdensklasses fiskemarked med oplevelser som fiske- og skaldyrsauktioner, guidede ture, kokkeskole ledet af lokale mesterkokke samt restauranter i Sydneys indre havn. Stedet bliver dynamisk og bæredygtigt og vil respektere det eksisterende lokalområde, siger Barry Mann, Head of Projects Portfolio fra UrbanGrowth NSW.

Autentisk marked

60 internationale tegnestuer søgte om deltagelse i konkurrencen om et af de største offentlige projektet i Sydney; herunder blandt andre Zaha Hadid og Frank Gehry, hvoraf seks teams blev inviteret, heriblandt Diller Scofidio og Terroir/REX Architecture.

3XN, som tidligere har skabt Den Blå Planet og Royal Arena, vandt konkurrencen med en tilgang, der først og fremmest udviser et fokus på stedets mangfoldige brugere og praktiske aktiviteter samt lægger vægt på at skabe rum, der fører til en stærk fællesskabsfølelse.

Ifølge 3XNs kreative direktør og grundlægger, Kim Herforth Nielsen, er projektet en ønskeopgave for tegnestuen:

– Vi er utrolig spændte på at arbejde sammen med UrbanGrowth NSW og Sydney Fish Market om at skabe denne folkelige pendant til Utzons opera. Det er vores ambition at skabe et autentisk fiskemarked, der skaber værdi for restauratøren såvel som for fiskeren, lokalområdet og turisten – og som samtidig bliver et ikon for Australien og en inspiration for offentlige projekter verden over.

Store forventninger

Når der trækkes tråde til Utzon, er det også en forbindelse der forpligter. Så forventningerne fra kunden til 3XN er store.

– Det er en dansk arkitekt, der har leveret det ikoniske Sydney Opera House, og vi har store forventninger til, at danskerne igen vil levere et ikonisk nyt fiskemarked til Sydney. Vi er meget inspireret af 3XNs arbejde og glæder os til at arbejde sammen med dem og se det nye fiskemarked blive til virkelighed, udtaler Bryan Skepper, General Manager for Sydney Fish Market.

Byen forventer at have et designudkast klar til offentligt høring senere på året, og planlægger at påbegynde byggeriet i slutningen af 2018.

Det nye Sydney Fish Market vil dække 100.000 kvadratmeter og har en byggesum på 1,5 mia. kroner. Illustration: 3XN.
Det nye Sydney Fish Market vil dække 100.000 kvadratmeter og har en byggesum på 1,5 mia. kroner. Illustration: 3XN.

Relateret indhold