‘En fantastisk vision’ kalder Michael Kruse, partner og arkitekt hos C.F. Møller Architects, den nye medieby, Media City Odense (MCO), som markante medievirksomheder håber at kunne etablere op til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense. Målet er at skabe en ny grøn bydel forankret i Odenses identitet med et mærkbart bæredygtigt og ikke mindst fremtidssikret byggeri, så der er fleksibilitet, når virksomheder vokser og ændrer sig.
C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet den første vision for de fysiske rammer og de første tentative skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og det omkringliggende økosystem såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og uddannelsesinstitutioner.
– Potentialet er virkelig stort; både for brugere og besøgende, hvor der skabes helt nye og unikke fællesskaber og faglige miljøer i nye grønne og bæredygtige rammer. Projektet forankres både lokalt og naturligt centralt i byen. Vi har lagt vægt på at skabe rammerne for udviklingen af en social, rumlig og faglig dynamik, som giver en helt særlig identitet, der har både national og international betydning og format, fortæller Michael Kruse.
C.F. Møller Arkitekter står bag et lignende projekt i Horsens. Her har arkitekterne udviklet både en plan for Campus Horsens, som er et nyt urbant campusområde med banegården som nabo, og selve VIA University College Campus Horsens, der samler uddannelse, iværksætteri og borgere i en konstruktiv smeltedigel indviet i 2021.
Samler medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner
Første fase af den nye medieby i Odense, som ifølge visionen for projektet skal stå klar i starten af 2026, skal sætte nye standarder for innovation og samarbejde og sætte rammerne for fremtidens arbejdsplads, hvor talent, teknologi og innovation er i fokus.
Parterne bag Media City Odense har gennem længere tid undersøgt mulighederne for at skabe et fysisk Media City Odense med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner, og i den forbindelse er medieklyngen i dialog med DSB Ejendomsudvikling (DSB EU), der ejer nabogrunden til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense.
Kommunikationen er mundet ud i en hensigtserklæring, der åbner for, at DSB EU kan gå på jagt efter en investor, der kan blive partner i byggeprocessen og sende projektet ind i næste fase.
– Vi har glædet os rigtig meget til at kunne løfte sløret for vores vision om et fysisk Media City Odense. Det vil tage klyngesamarbejdet til et helt nyt niveau og give alle de deltagende virksomheder og institutioner et kæmpe forspring, når det kommer til rekruttering og udvikling, siger direktør for Media City Odense, Anne Dyrehauge.
Danmarks førende medieby
Visionerne for den kommende medietech-by er ambitiøse. Den skal være centrum for Danmarks førende medieklynge og danne rammerne for fremtidens arbejdsplads. Huset har potentiale til at rumme mere end 40.000 m2, og det er et vigtigt parameter for parterne i MCO, at der bliver plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups.
– Journalistik og kommunikation er i dag intet uden klog brug af teknologi. I Odense skyder nye innovation- og tech-firmaer op hver måned. De har brug for kunder som TV 2, Jysk Fynske Medier, TV2 Fyn og byens store reklame- og kommunikationsbureauer. Og vi har brug for den ny viden, den nye teknologi og de nye ekspertiser. Derfor er det helt afgørende for det nye MCO-domicil, at det bliver et attraktivt hus for også de mindre medie-tech-virksomheder. Alt bliver lettere, når vi støder på hinanden på kryds og tværs ved kaffemaskinen, over frokosten eller falder i snak i en fredagsbar, siger Esben Seerup, formand i Media City Odenses bestyrelse og direktør for TV 2 Fyn.
Læs også: Vil bygge moderne, netværksbaseret medie- og kulturcampus i Berlin
Skarp konkurrence om talenterne
Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør i TV 2 Danmark, ser også projektet som et afgørende rekrutteringsværktøj:
– Vi er i skarp konkurrence om talenterne. Derfor kan det måske virke paradoksalt, at vi vil rykke tættere på vores konkurrenter. Men i Media City Odense tror vi på, at vi sammen kan skabe et så attraktivt miljø, der gør, at summen af talenter, vi sammen kan tiltrække, vil være større, og det kan vi alle sammen få glæde af med et så visionært samarbejde som dette. Det er fortsat helt centralt, at TV 2 er forankret i Odense, og derfor er det også afgørende, at vi med etableringen af en medietech-by lige ved siden af Kvægtorvet bevæger os mod fremtiden, hvor tech og innovation er helt afgørende.
Plads til idérige studerende
Der skal også være plads til mediestuderende og -undervisere i det nye byggeri. Parterne kalder det for en afgørende faktor, at der også er et studiemiljøet i den nye medieklynge.
– De studerende er helt afgørende for, at vi kan lykkes med den teknologiske udvikling fremover. De kommer med den seneste nye viden i bagagen og har en hel masse idéer til, hvordan vi kan realisere nytænkning og arbejde endnu mere innovativt. Dét skal vi fremme, og det kræver et godt studiemiljø. Samarbejdet med MCO og de rigtige fysiske rammer er med til at udvikle et innovations- og vækstmiljø, der kan tiltrække, udvikle og fastholde tech-branchens største talenter, siger Bjarne Munck, viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier.
Jens Ringsmose, rektor på SDU, tilføjer:
– De første par års aktiviteter i MCO har allerede leveret adskillige eksempler på, at der opstår noget fantastisk kreativt og interessant, når forskere og undervisere fra universitetet bliver bragt sammen med journalister, udviklere og konsulenter fra mediesiden. Vi glæder os derfor til samarbejdets næste fase, siger.
En forenende medieby
Odense Kommune er strategisk partner i Media City Odense og har fulgt tilblivelsen af klyngen og planerne om byggeprojektet tæt. Der er stort potentiale i at placere en fremtidig medieby lige midt i Danmark, mener borgmester i Odense Kommune, Peter Rahbæk Juel:
– Mediebranchen står i en brydningstid. Vores medieforbrug ændrer sig hele tiden, og den teknologiske udvikling går så stærkt, at ingen kan gætte, hvordan mediebranchen ser ud om bare et, to eller fem år. Det betyder både nye muligheder og nye udfordringer, og her kan en samlende, visionær medieby være det absolut bedste sted at finde svar på begge dele. Ved at forene talentmasse, forskning, medievirksomheder, reklame- og techbranchen kan man skabe synergier, innovation og gå nye veje. Det er stærkt, at Odense kan blive et kraftcenter for den udvikling, udtaler han.
Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag. Erfaringerne fra Bergen viser, at synergieffekterne ved at flytte sammen er store, både i forhold til produktion og øget rekruttering. Universitet i Bergen har siden indvielsen i 2017 haft 250 studerende fra tre uddannelsesretninger lokaliseret i Media City Bergen, hvilket har medført et markant løft for de enkelte uddannelser.
C.F. Møller Architects understreger, at de foreløbige illustrationer udelukkende er et bud på, hvordan det fysiske Media City Odense kan komme til at se ud. Den endelige udformning er ikke fastlagt.