Københavns Lufthavn havde i 2014 knap 26 millioner passagerer, og Københavns Lufthavnes vision er at udvikle lufthavnen, så den i fremtiden kan betjene 40 millioner passagerer om året. Det medfører, at lufthavnens eksisterende bygninger og anlæg skal udvikles og suppleres for at kunne opfylde visionen. Planlægningen er i gang, og en række konkrete bygge- og anlægsprojekter, der skal gennemføres på landside – det område i en lufthavn, hvor alle må færdes – er samlet i programmet Landside Terminal Expansion (LTE), som Vilhelm Lauritzen Arkitekter i samarbejde med Cowi har vundet rammeaftalen for bygherrerådgivning for. Det skriver VLA på sin hjemmeside.
Som bygherrerådgiver skal Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cowi bistå Københavns Lufthavnes programchef og projektledere med at håndtere udviklingen og gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekterne.
VLA har tegnet terminalerne
Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Cowi skal udarbejde tegningsmateriale på dispositionsforslagsniveau til brug for beslutningsoplæg og præsentationer foruden lufthavnsspecifik rådgivning om passagerflow, wayfinding, kommercielle aktiviteter, faciliteter m.m.
Vilhelm Lauritzen Arkitekter oplyser, at tegnestuen med sin kontinuerlige tilknytning og store opgaveerfaring for Københavns Lufthavne har stor interesse i at være med til at forme rammerne for udbygningen af LTE-området omkring Terminal 2 og Terminal 3, der begge er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
Den første store opgave under LTE-programmet er i fuld gang. Opgaven omfatter bygherrerådgivning i forbindelse med udvidelse af Security-kapaciteten i lufthavnens centrale sikkerhedskontrol.
Lufthavnen i Kastrup er Skandinaviens største.