Det store grej er fundet frem i form af en overdimensioneret boremaskine, masser af armeringsjern og der er faste aftaler om levering af tonsvis af beton.
– Det er en meget vigtig opgave, der nu går i gang på selve brobyggeriet, og den er ikke helt nem. Havbunden og undergrunden på Roskilde Fjord byder ikke på de mest optimale jordbundsforhold til brobygning, siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet og fortsætter:
– Jordbundsforholdene gør, at bropælene skal meget langt ned i undergrunden, før vi rammer kalken. Nogle steder over 40 meter.
Fire pæle til én pille
Broen skal bygges på i alt 16 bropiller, hvoraf de 13 står i fjorden. Det er de 13 piller i vandet, der skal have pælefundering i forskellig dybde. Alle 13 pælefunderede piller får fire pæle. Det er rigtig mange pæle, der skal bores ud til og støbes i Roskilde Fjord – 52 i alt.
De maksimale dimensioner på pælene vil være to meter i diameter og omkring 47 meter i længden. Tættere på land reduceres størrelsen på pælene en smule.
Entreprenøren starter på den midlertidige dæmning på Frederikssundssiden og flytter efterfølgende over til den midlertidige dæmning ved Tørslev Hage.
Entreprenøren starter med at bore et stort jernrør ned i havbunden, indtil man når kalken. Når jernrøret er renset for jord- og sandmaterialer, sænkes et net af armeringsjern ned i hullet og til sidst støbes røret ud med beton.
Pæletest
Forud for arbejdet med etablering af pælene, har der først været geotekniske undersøgelser af undergrunden, så fulgte ingeniørberegningerne og til sidst blev der i juni måned testet på to testpæle.
Testpælene er blevet belastet med en last, der er fire gange så stor som broens egen vægt inklusiv trafik. Resultaterne af pæletesten er blevet analyseret og har bekræftet, at designet af broens pælefundering passer til de geotekniske forhold, som findes i fjorden.