Der skal bygges i området omkring Fredericias nye bydel, Kanalbyen. Byggeriet består af nye skibscontainere, der placeres på et fundamentet af galvaniserede pæle, der er skruet 14 meter ned i undergrunden. Konceptet bygger på flytbart byggeri, og hvis der på et tidspunkt ikke længere er behov for byggeriet, kan det af samme grund hurtigt flyttes til en ny placering.
– Fundamentet er på plads for både boliger og erhvervslejemål, og de kommer til at stå bedre fast, end hvis de var grundmurede. Vi har tilladelse til at have bygningerne på stedet i ti år. Hvis der så ikke er behov for dem i Kanalbyen længere, flytter vi til en anden placering. Og vi skruer bare fundamentet op og tager det med, siger Brian Gade, administrerende direktør for selskabet Container Living, der har hjemme i Vejle.
Ti år
Container Living har fået tilladelserne i Kanalbyen for ti år efter Planloven, som ligger over lokalplanen for området. Byggeriet ved Fredericia Havn er det første projekt, der er godkendt efter bygningsreglementet som en helt almindelig ejendom og i øvrigt klassificeret som hotellejligheder.
– Kvadratmeterprisen er konkurrencedygtig i forhold til andet byggeri, og jeg vurderer, at vi vil ramme næsten 2000 nye enheder i løbet af de næste to-tre år. Der mangler 20.000 ungdomsboliger på landsplan, og vi har et godt bud på en løsning, siger Brian Gade.
Skærpede krav
Containerbyggeriet skal indeholde to erhvervslejemål, et kunst- og aktivitetslejemål og på førstesalen to lejligheder på hver 30 kvadratmeter og en lejlighed på 60 kvadratmeter.
– Vore byggerier med containere opfylder de skærpede krav, der stilles til hotelbyggeri. Vi lever op til BR15 uden nogen form for dispensation, og vi har byggetilladelse til toplans containerbyggeri og tilmed på forurenet jord. Vi ved, at der er forurening på grunden i Kanalbyen, men vi har jo mulighed for at hæve bygningerne, så funderingspælene skaber luft og ventilation nedenunder, siger Brian Gade.