Datadrevet vedligeholdelse sparer tid og penge på Øresundsbron

Alt fra overvågningskameraer og lygtepæle til nødudgange kan besøges digitalt i Øresundsbrons digitale tvilling. Det letter vedligeholdelsesarbejdet på den sværttilgængelige konstruktion.
Den 16 km lange Øresundsforbindelse rummer alt fra tunnel og jernbane til pyloner og betalingsanlæg og er derfor et komplekst bygningsværk.
Den 16 km lange Øresundsforbindelse rummer alt fra tunnel og jernbane til pyloner og betalingsanlæg og er derfor et komplekst bygningsværk.

Mere end 43.000 elementer er monteret i Øresundsbrons digitale tvilling, der visualiserer alle Øresundsforbindelsens 16 kilometer og er med til hver dag at effektivisere og forenkle det omfattende vedligeholdelsesarbejde på den dansk-svenske bro- og tunnelforbindelse.

Den digitale tvilling er specielt udviklet til, at Øresundsbrons medarbejdere kan besøge anlægget fra distancen, lave beregninger, tage mål, projektere samt planlægge vedligeholdelse af flere tusinde stykker inventar og steder.

3D-værktøjet på Øresundsbron hedder MX360 der, udover det løbende vedligeholdelsesarbejde, også benyttes i forbindelse med uddannelse af personale eller leverandører.

– Vi skal ikke længere begive os ud på anlægget, hver gang vi skal have et overblik eller planlægge et vedligeholdelsesarbejde, men kan gå ind i værktøjet for at se nærmere på for eksempel inventar og manualer. Det er perfekt, når vi skal introducere anlægget for nogen, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron, der dertil fremhæver de miljø- og sikkerhedsmæssige effekter ved det digitale værktøj:

– Vi reducerer vores klimapåvirkning, fordi vi kan reducere antallet af besøg på forbindelsen. Vi mindsker også vores risikoeksponering, fordi vi ikke bevæger os rundt på anlægget i så stort et omfang, siger Bengt Hergart.

Videreudviklet og forfinet

Arbejdet med MX360 begyndte allerede i 2019, og siden er værktøjet blevet videreudviklet og forfinet, for eksempel i forhold til mængden af inventar, en bedre positionering og nye funktioner.

I dag er der omkring 43.000 stykker inventar og mulighed for at visualisere genstande og steder på blandt andet kort, tegninger og panoramabilleder.

– Mere og mere arbejde på broen starter i værktøjet, som en støtte til mere effektiv vedligeholdelse. Hvis vi skal undersøge en lygtepæl, kan vi zoome ind på detaljer og montage, måle afstande, finde tegninger og bevæge os videre på stedet, siger Rolf Sundqvist, teknikchef hos Øresundsbron.

Han tilføjer, at vedligeholdelsen på Øresundsbron er blevet mere omkostningseffektiv ved hjælp af den digitale tvilling:

– Vi får en hurtigere proces med leverandører, fordi vi tidligere og nemmere kan vise forholdene i anlægget. Når vi er ude på forbindelsen, hjælper MX360 med at planlægge stoppene ved hjælp af kortfunktionen, så teknikernes arbejdsgang og opgaver på broen optimeres.

MX360 er udviklet af Afry i samarbejde med Øresundsbro Konsortiet og WSP.

Relateret indhold