Der er sammenhæng mellem stress og akustik

Svensk undersøgelse viser, at bedre akustik på arbejdspladsen øger trivslen og koncentrationen samtidig med, at det mindsker stressniveauet blandt medarbejderne.
Undersøgelsen fandt sted på to etager på Sundbyberg Rådhus ved Stockholm. Etagerne er næsten ens indrettet, har lige mange arbejdsstationer, og de ansatte udførte samme slags opgaver. Pressefoto.
Undersøgelsen fandt sted på to etager på Sundbyberg Rådhus ved Stockholm. Etagerne er næsten ens indrettet, har lige mange arbejdsstationer, og de ansatte udførte samme slags opgaver. Pressefoto.

Det er ikke nok at måle på efterklangstid, når man skal afgøre, om et rum har den rette akustik. Det har en af verdens førende arbejdspladskonsulenter, Dr. Nigel Oseland, netop påvist.

Det er således også vigtigt at forholde sig til taleklarhed og lydstyrke, når man vurderer, om et rum leverer et godt arbejdsmiljø, og her er sammenhængen mellem arbejdspladsens ansatte, aktiviteten i rummet og lokalets fysiske kvaliteter afgørende for de kriterier, som for eksempel taleklarheden skal leve op til.

Det fortæller virsomheden Ecophon, som er specialist i akustikløsninger, i en pressemeddelelse.

Savner fokus

Her oplyses det, at for at dokumentere bedtydningen af akustik, udførte Stressforskningsinstituttet i Stockholm et helt unikt feltstudie i samarbejde med Ecophon. I et omfattende forsøg blandt 151 medarbejder på Sundbyberg Rådhus nær Stockholm studererede man sundhedseffekten på rigtige mennesker i rigtige kontormiljøer og målte på deres trivsel, arbejdsindsats og stress i en helt almindelig hverdag.

Resultatet er klart: Lydmiljøet på arbejdspladsen har markant indvirkning på medarbejdernes velbefindende. Faktisk rapporterede medarbejderne om forbedret koncentration og hukommelse, ligesom de fandt det lettere at tage beslutninger og tænke klart efter, at akustikken blev forbedret. Det samlede stressniveau blandt medarbejderne faldt med 11 procent.

– Undersøgelsen taler sit tydelige sprog. Et godt indeklima med god akustik er afgørende for medarbejdernes trivsel på arbejdspladsen. Det er der, vi bruger en stor del af vores vågne timer, og derfor savner jeg også, at vi i Danmark får mere fokus på, hvilken betydning dårlig akustik har på vores fysiske og psykiske velbefindende, og at flere arbejdspladser vælger gode akustikløsninger til, så medarbejderne vinder i det lange løb, siger Anders Lisberg Petersen, Business Unit Manager fra Ecophon.

Lydabsorberende løsninger

Ecophon fortæller i øvrigt, at støj på arbejdspladsen også er et velkendt problem på de danske arbejdspladser. I 2014 angav 44 procent af deltagerne i en undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, at de var udsat for forstyrrende støj i mindst en fjerdedel af arbejdstiden. Det kan lydabsorberende løsninger til loft og vægge være med til at ændre ved at reducere efterklang og minimere støj, lyder det fra Ecophon.

– Vi har i Ecophon et team på 16 ansatte, som hele tiden forsker og udvikler nye løsninger på det område, vi kalder “Aktivitetsbaseret akustikdesign”. Det handler nemlig ikke bare om at øge komforten i hverdagen. Stress ødelægger mennesker og påvirker bundlinjen. Mennesker, der er stressede, begår flere fejl og har mere fravær. Derfor kan forbedret akustik meget vel være en af de bedste investeringer, virksomheder kan foretage, siger Anders Lisberg Petersen.

Anders Lisberg Petersen, Business Unit Manager fra Ecophon, savner mere dansk fokus på bedre akustik. Pressefoto.
Anders Lisberg Petersen, Business Unit Manager fra Ecophon, savner mere dansk fokus på bedre akustik. Pressefoto.

Relateret indhold