I Norge er man i langt højere grad begyndt at anvende boremaskiner, når der skal laves tuneller gennem fjeldene. Det er dog ofte lange afstande, der arbejdes over, og hvis noget går galt, er det ikke altid lige nemt at komme til at reparere.
Det har tunnelentreprenøren LNS måttet sande. Deres navnkundige tunnelboremaskine “Jern-Erna” er nemlig sat ud af drift cirka tre kilometer inde i syv kilometer lang tunnelopgave, hvor der skal bores en tilløbstunnel til Nedre Røssågå kraftværk i Nordland. Det skriver de norske medier Rana Blad og Byggeindustrien.
Det er et relativt omfattende arbejde at udskifte hovedlejet, men processen er kommet godt i gang.
Dag Rindal Brox Direktør for LNS
Fra Tyskland
Det er hovedlejet på tunnelboremaskinen, der ikke vil mere, men det er ikke bare sådan lige at udskifte det. Selve lejet vejer i sig selv omkring 20 ton og har en diameter på 5,2 meter. Det nye leje skal transporteres op fra Tyskland, og det tager i sig selv en rum tid.
Men ikke nok med det. For at man i det hele taget kan komme til at udskifte lejet, er det først nødvendigt at spænge et stort hul i klippevæggen over boremaskinen, så der kan monteres løfteudstyr.
Alligevel er LNS fortrøstningsfulde omkring situationen.
– Det er et relativt omfattende arbejde at udskifte hovedlejet, men processen er kommet godt i gang. Robbins (leverandøren af det nye leje – red.) reagerede meget hurtigt, og en ny del skal allerede være på vej med bil fra Tyskland, forklarer Dag Rindal Brox, direktør for LNS, til Byggeindustrien.