Lyt med: Verdens længste sænketunnel har fået egen podcast

En ny podcastserie gør det nu muligt at komme om bag byggehegnet og med ud på tunnelfabrikken ved det gigantiske infrastrukturprojekt, Femern Bælt-forbindelsen.
Inde i et tunnelelement. Grå beton på alle sider. Der står nogle orange kegler. Lyset kommer fra lamper i bunden af elementet.
De første hele elementer stod færdige i maj i år. Nu kan man få hele historien om Femern Bælt-forbindelsen i ny podcastserie. Foto: Femern A/S

Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt, bliver nu beskrevet i en podcastserie med foreløbigt fem afsnit.

Bag podcasten står Sund & Bælt, som bliver ejer og skal drifte forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. I de fem afsnit kommer lytterne bl.a. med ud på tunnelfabrikken, på nattevandring i de nye naturområder, som er skabt rundt omkring byggepladsen, og på besøg i tunnelbyen. Her kan man få indblik i medarbejdernes hverdag.

Læs også

Et skridt nærmere: 2,4 mio. kr. til stibro, der skal koble Aalborg bedre sammen

I hver episode møder lytterne nogle af de tusindvis af mennesker, der på den ene eller anden måde spiller en vigtig rolle i projektet. Fra biologer til naboerne, fra ingeniører til buschauffører og fra lærlinge til eksperter i megaprojekter.

En 100 år gammel vision

Man kan også blive klogere på, hvordan en over 100 år gammel vision fra fremsynede ingeniører og politikere har ført til, at vi indenfor få år har en 18 kilometer lange sænketunnel under havbunden med direkte adgang til Tyskland.

luftfoto af pavillonby med en masse mørkegrå pavilloner med lysegrå tag.
Hvordan bor, lever og arbejder de mange medarbejdere, der skal sørge for, at Femern-forbindelsen står klar i 2029? Også det kan man høre om i podcasten. Foto: Femern A/S

Man får indsigt i konstruktionen af tunnellen, hvordan arbejdet går hånd i hånd med naturen, og hvilken betydning tunnelen får for Danmark, Tyskland og Europa.

Pressechef i Sund & Bælt, Jens Villemoes, siger:

– Femern-projektet er Danmarks største anlægsprojekt nogensinde, og vi kan mærke en kæmpe interesse fra danskerne. Med denne podcast vil vi give lytterne mulighed for at komme helt tæt på dagligdagen bag byggehegnet og de mange tusinde mennesker, der hver dag arbejder for at gøre tunnelen til virkelighed.

Læs også

”En milepæl i danmarkshistorien” – H.M. Kong Frederik X indvier første tunnelelement

Forbindelsen til tyske Femern forventes at stå færdig i 2029. Tunnelen vil indeholde en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor. Det kommet til at tage ti minutter at køre gennem tunnelen i bil og syv minutter i tog.

Podcasten har fået titlen ’Historien om Femern Bælt-forbindelsen’. Første afsnit er klar til aflytning på de traditionelle podcast-apps.

Relateret indhold