Københavns Borgerrepræsentation vedtog for nylig at give Danica grønt lys til at opføre studieboligprojektet Uptown Nørrebro, og det bliver Midtconsult med base i Herning, der skal varetage opgaven som rådgivende ingeniør på det 29 etager høje tårn.
Virksomheden har med byggeprojekter over hele landet og stadionbyggerier i Norge vokseværk i alle tænkelige retninger, og projektet på Nørrebro byder på nye udfordringer, der skal løses.
Vi skal tænke os ekstra godt om i forhold til dybde og belastning, og det har givet noget ekstra tid ved regnemaskinen.
Jakob Langelund Projektleder, Midtconsult
Kantvæg i stedet for spuns
– Det er altid spændende at skulle bygge i et beboet område, og det må Nørrebro jo siges at være. Der skal eksempelvis tages hensyn til de omkringliggende bygninger, når der skal nedrammes pæle, og i det konkrete projekt er der en banedæmning tæt ved, som er meget løs i sin opbygning. Det har betydet, at vi ikke har kunnet hamre spuns i, men i stedet har måttet støbe en kantvæg. Det er den slags udfordringer, der gør et projekt spændende, siger Jakob Langelund, der er diplomingeniør og statiker samt projektleder på Uptown Nørrebro-byggeriet, i en pressemeddelelse.
Han har været med på flere store projekter, herunder SAS Arena i Herning, et par fodboldstadions i Norge og Multiarenaen – også kendt som Boxen – i Herning. I de senere år har fokus imidlertid primært været rettet mod højhusbyggerier.
– I samarbejde med Spæncom lavede Midtconsult blandt andet IK Starts stadion i Kristiansand, og jeg var med på Copenhagen Towers-projektet i Ørestad, som ovenpå finanskrisen kom op i fart igen i 2013. Det tog meget af min tid i 2013 og 2014, siger Jakob Langelund.
Svær pælefundering
Uptown Nørrebro-projektet, som Midtconsult laver i samarbejde med Arkitema og KPC for Danica Pension, består af et 100 meter højt tårn og seks punkthuse, og projektet stikker markant ud fra den eksisterende bygningsmasse i bydelen, som er Københavns tættest befolkede område. Og de største udfordringer vil ikke skulle findes i byggeriet opad, men nede i jorden.
– Det er spændende at bygge ovenpå metroen. Der skal føres et metrorør under grunden, og det giver nogle udfordringer i relation til pælefunderingen. Vi skal tænke os ekstra godt om i forhold til dybde og belastning, og det har givet noget ekstra tid ved regnemaskinen. Men det jo også det, der er fedt ved sådan et projekt, siger Jakob Langelund.