Siden 2014 har MT Højgaard i et joint venture med Skanska arbejdet med at opføre Södra Marieholmsbron i Göteborg. Södra Marieholmsbron er en kombination af stål- og betonbroer, der strækker sig over 1,5 kilometer, der går over Göta älv, over motorvej E45 og et Natura 2000 område med en mindre å.
Den største bro er en svingbro, der krydser floden Göta älv. Broen er 72 meter lang og består af en jernbanebro med cykel- og gangsti. Vi har produceret og installeret stålbroen, mens Skanska har udført beton- og markarbejdet.
– Vi er rigtig glade for at kunne aflevere et markant byggeri til Trafikverket. Der er åbnet for togtrafikken i etaper, og alle frister for ibrugtagningen er overholdt. Vi har visualiseret den bevægelige bro i 3D-computermodel, inden vi byggede den, og det har givet et rigtig godt overblik over både montagen og den færdige konstruktion. Broen gør det muligt næsten at tredoble jernbanetrafikken på strækningen, og de nye gang- og cykelbroer giver en væsentlig bedre forbindelse mellem Gamlestaden og den nye bydel Tingstad på Hisingen, siger seniorproduktionschef Martin Cederholm.
En bro mere i området
Broen er opført for at udbygge kapaciteten på den eksisterende jernbanestrækning til dobbeltspor og dermed mindske sårbarheden i togforbindelserne på strækningen mod Gøteborg Havn og industrien på Hisingen. Broen til jernbanetrafik over elven blev taget i brug i marts 2016, anden del blev taget i brug i november 2016, og broen har været i drift siden.
Opførelsen af broen er en del af den samlede udvikling af Göteborg Stad, og et par kilometer sydvest for Södra Marieholmsbron er MT Højgaard og Skanska desuden i gang med at opføre Hisingsbron, som skal stå færdig i 2021.