Det bliver Holbøll A/S, der skal omlægge hovedkanalen, som afvander det lavtliggende område, så vandet ledes til den nye Strandholm Pumpestation, hvorefter den eksisterende pumpestation kan tages ud af drift.
Kontrakten indeholder derudover jord, afvandings- og belægningsarbejde på godt 2,1 kilometer stier omkring den kommende byggeplads for udførelse af tunnelelementer til Femern-tunnelen.
– Der er tale om en relativ stor opgave, som er med til at sikre, at byggepladsen er klar til tunnel-produktionen. De nye cykelstier og veje rundt om byggepladsen sikrer, at det fortsat bliver let for både cyklister og bilister at komme rundt i området, mens vi bygger verdens længste sænketunnel, siger Henrik Schjøler Dahl, design manager i Femern A/S.
– Vi er glade og stolte over at have vundet opgaven. At arbejde med et kæmpe projekt som Femern-forbindelsen er noget helt særligt, og vi glæder os til at komme i gang, siger Carl-Ole Holbøll, administrerende direktør i Holbøll.
Arbejdet planlægges at begynde i slutning af april 2019. Hverken Carl-Ole Holbøll eller Jens Villemoes, pressechef i Femern, ønsker at oplyse kontraktsummens størrelse til Maskinteknik.
Carl-Ole Holbøll fortæller dog, at det ikke er en af de største opgaver for entreprenøren. Han forventer, at der skal være omkring seks mand fra den cirka 110 mand store virksomhed.
I øjeblikket forbereder Femern byggepladsen til tunnel-byggeriet, der ventes at skabe flere tusinde arbejdspladser i anlægsfasen.
Forud for byggeriet skal området undersøges af arkæologer fra Museum Lolland-Falster, og samtidigt etableres der blandt andet adgangsveje, stier og forsyningsledninger til el, vand- og kloak.
Femern har valgt at udbyde de forberedende arbejder i en lang række mindre entrepriser, hvilket skal give mindre og lokale entreprenører mulighed for at byde på arbejderne.
Jens Villemoes oplyser, at der er flere udbud på vej i løbet af i år. Det drejer sig om både større og mindre opgaver.