En kompakt byggeplads midt i byen med Det Kongelige Teater og Magasin som de nærmeste naboer har været omdrejningspunktet for støbningen af den tunnel, der skal føre metropassagererne til og fra de to metrolinjer.
Med passagerer fra både den eksisterende og de nye linjer, vil metrostationen på Kgs. Nytorv være blandt Københavns mest travle metrostationer, kun overgået af Hovedbanegården og Nørreport.
– Det har været en stor og kompleks opgave, og vi har arbejdet hårdt for at aflevere et godt stykke arbejde til tiden, siger senior projektchef Christian Foshammer fra NCC.
Komplekst projekt godt i mål
Projektet er en hovedentreprise, hvor NCC har stået for alt fra jordarbejder og beton over oversvømmelsesdøre og branddøre til el-arbejder, gulve, lofter og vægbeklædninger samt glas og stål til den elevator, der er blevet installeret som noget af det sidste før aflevering af opgaven til Metroselskabet.
Hele vejen gennem projektet har den eksisterende metrostation været i drift, så en væsentlig opgave har handlet om at tilrettelægge arbejdet på en sådan måde, at passagererne stadig kunne komme til og fra stationen.
– Et projekt med den kompleksitet, som sådan en transfertunnel er, kræver rigtig godt samarbejde og god kommunikation med bygherren undervejs for at komme godt i mål. Det er vi lykkes med, blandt andet ved at arbejde med digitale værktøjer og en detaljeret 3D-model. Modellen har hjulpet os til at forudse udfordringer, og tids nok til at det har været muligt at navigere udenom. Vi brugte den til at gennemarbejde arkitektens vision, og her viste den, at det krævede tilpasninger af den eksisterende station. Det havde vi ikke opdaget så tidligt uden 3D-modellen, siger Christian Foshammer.