Masser af cyklister, travle fodgængere og rigtig mange biler har været en del af en ikke ufarlig hverdag for de håndværkere i NCC Construction, der renoverede vandledninger på en af hovedfærdselsårene på Østerbro, ligesom det har været tilfældet på en række andre vandlednings- projekter i det storkøbenhavnske område. Alligevel kan NCC nu fejre, at man under rammeaftalen med HOFOR har præsteret 1000 dage uden ulykker. Det skriver NCC i en pressemeddelelse.
– Vi vil gerne være en god og sikker arbejdsplads for dem, der arbejder for os. Derfor er det glædeligt, at NCC har præsteret så flot et resultat som dette, siger Michael Stolberg Nielsen, der er projektleder i HOFOR.
Vi har forsøgt at holdningsbearbejde alle vores håndværkere, så vi kommer væk fra en tarzankultur og i højere grad understøtter en kultur, hvor man bruger hovedet.
Emil Annesen Projektansvarlig, NCC
Stærkt fokus
Årsagen, til at NCC har formået at præstere 1000 dage uden ulykker, er et kompromisløst fokus på sikkerhed.
– Vi har forsøgt at holdningsbearbejde alle vores håndværkere, så vi kommer væk fra en tarzankultur og i højere grad understøtter en kultur, hvor man bruger hovedet. Hvor der ikke er noget galt i at spørge om hjælp, og hvor man i det hele taget overvejer opgavernes risici, så de bliver løst så sikkert og så godt som muligt, siger Emil Annesen, der er projektansvarlig i NCC for rammeaftalen med HOFOR.
Farligt arbejde
Selvom det kan synes ufarligt at renovere eksempelvis vandledninger, så er der al mulig grund til at tage sig i agt for ulykker.
– Der er en reel fare for sammenstyrtninger ved udgravninger i København, hvis der ikke bliver afstivet ordentligt, fordi der er gravet så mange gange på det samme sted. Derfor har vi gjort meget ud af at tale opgaverne igennem, inden vi går i gang og få planlagt, hvordan vi skal gribe dem an, for med en grundig planlægning kan mange ulykker undgås, siger Peter Timm, der er formand for de håndværkere, der har renoveret vandledninger.
Han understreger, at man ikke kun skal tænke på fremdriften i projektet, men også på sikkerheden, så ingen kommer til skade. Det gælder også de forbipasserende cyklister, fodgængere og bilister, hvorfor skiltning og afspærring blev gennemgået to gange dagligt.
– På trods af arbejdsforholdene, som vi til tider må arbejde under, så er ingen kommet til skade – hverken af vores egne folk, fodgængere eller cyklister, og det er vi selvfølgelig godt tilfredse med, siger Peter Timm.