Den kommende Nordhavnstunnel i København rykker nærmere. Selve planlægningsarbejdet står Vejdirektoratet for i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn.
Som første fase inviterer Vejdirektoratet nu til en offentlig idé- og forslagsfase, hvor borgere, virksomheder, trafikanter og interesseorganisationer er velkomne til at komme med forslag til og synspunkter om projektet.
Vi ønsker, at en kommende tunnel så vidt muligt passer ind i omgivelserne og ikke påvirker miljøet unødigt.
Ole Kirk Strategisk chef i Vejdirektoratet
– Vi ønsker, at en kommende tunnel så vidt muligt passer ind i omgivelserne og ikke påvirker miljøet unødigt. Det er vigtigt for vores videre arbejde med projektet, at vi får en grundig drøftelse af de muligheder, som projektet giver. Ikke mindst håber vi at høre fra de mennesker og virksomheder, der bor og arbejder i området, og derfor kender det bedre end nogen andre, siger Ole Kirk, der er strategisk chef i Vejdirektoratet, og som står i spidsen for holdet, der skal undersøge og planlægge Nordhavnstunnelen.
To adgangsveje
I dag er der kun adgang til Nordhavnskvarteret via Sundkrogsgade, hvilket medfører en massiv belastning af krydset på Kalkbrænderihavnsgade på Ydre Østerbro. Med en tunnel vil der komme to adgangsveje til Nordhavnskvarteret, så trafikken kan ledes udenom Østerbro og komme via Nordhavnsvej til Helsingørmotorvejen ved Ryparken.
Samtidig med VVM-undersøgelsen af Nordhavnstunnelen skal der også undersøges muligheden for en cykelforbindelse til Nordhavnen.