Så har en spritny digital undervisningsportal om bæredygtigt byggeri set dagens lys. Der er både fokus på, hvordan man kan tage vidtstrakte hensyn til miljø, energi og klima og på arbejdsmiljø og indeklima.
Portalen er målrettet tømrere, murere, malere og andre håndværkere og håndværksuddannelser. Håbet er, at undervisningsmaterialet kan inspirere alle, der arbejder med eller blot interesserer sig for sundt og bæredygtigt byggeri. Der er i materialet lagt vægt på byggematerialer, der er valgt ud fra praktiske hensyn til livscyklus (LCA).
Portalen ‘Bæredygtige alternativer i byggeriet’ er udviklet af Egen Vinding og Datter (EVD) i Ringsted, der netop er ved at afslutte forsøgsprojektet Det Åndbare Hus, der har været med til at sikre dokumentation af vidensgrundlaget for portalen.
– Vi har oplevet en meget stor interesse fra lærlinge og andre, der gerne vil lære om de metoder indenfor byggeri, som vi har arbejdet med og udviklet på i mange år, og som vi har dokumenteret i testbyggeriet ‘Det Åndbare Hus’. Nu har vi fået mulighed for at beskrive det hele på en undervisningsportal, hvor vi har samlet vores erfaringer og idéer og bearbejdet det, så det passer til undervisning, siger Lars Jørgensen fra Egen Vinding og Datter.
– Vi har ikke haft et mål om at fortælle alt om byggeri og bæredygtighed, men vi vil meget gerne dele vores erfaringer om at bygge enkelt, holdbart, sundt byggeri, med diffusionsåbne konstruktioner og valg af materialer uden skadelig kemi. Der kommer jo hele tiden nye byggematerialer på markedet, og vi oplever et behov for, at man selv kan vurdere byggemetoder og byggematerialer løbende. Derfor beskriver vi en enkel tilgang til at vurdere af byggematerialer og -metoder i livscyklusperspektiv. Vi håber, at håndværkere og andre kan bruge det til at opøve deres egen kompetence til at vurdere, om et byggeri tager de ønskede hensyn til miljø, klima, arbejdsmiljø og indeklima, tilføjer han.
Portalen indeholder ni korte videofilm, der viser hvordan man kan udføre f.eks. et lergulv eller en væg af ubrændte lersten, eller isolering med papiruld og hørisolering. Disse supplerer tekst, illustrationer og opgaver, og der er desuden en lærervejledning og mulighed for at lærerne kan dele forslag til, hvordan man kan bruge materialet i undervisningen.