Branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører siger til Dagens Byggeri, at når opgaverne med at bygge motorveje bliver færdige før tid, kommer det både trafikanterne og hele samfundet til gode.
– Vores infrastruktur er afgørende for at udvikle samfundet, så der kan skabes mere værdi og dermed gøre os alle rigere. Vi har set flere af de projekter, som Vejdirektoratet har gennemført, der er færdige før tid, og det skyldes mange ting. Men det skyldes blandt andet, at det er lykkedes Vejdirektoratet at skabe et godt samarbejde med de involverede entreprenører og rådgivere, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.
Bedste løsninger
Vejdirektoratet har ifølge Niels Nielsen blandt andet en dialog med entreprenøren om, hvordan de bedste løsninger skabes, herunder om motorvejen af hensyn til trafikken skal anlægges i flere eller færre etaper.
– Der er flere tangenter at spille på. Det samme gælder OPP-projekter. Ser man alene på finansieringen, flytter det ikke ret meget. Men der ligger en lang række muligheder for både fornuftig finansiering og bedre at udnytte erfaringer og viden hos de enkelte entreprenører. Det er fornuftigt, at ministeren retter fokus på OPP som en mulighed for at skabe flere løsninger, siger Niels Nielsen.
Stilstand
Han vurderer i øvrigt, at der har været lidt stilstand i regeringens første periode med hensyn til beslutninger på vejområdet.
– Men vi må dog ikke glemme de historiske beslutninger om Femernforbindelsen, hvor de betingede kontrakter nu er skrevet under. Vi har behov for, at der træffes en række beslutninger, så entreprenørerne fremover kan være sikre på nye opgaver, så de kan udvikles og skabe de projekter, som samfundet har brug for, slutter branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.