Den nye store arbejdshavn ved Rødbyhavn er under opbygning, og det bliver fra arbejdshavnen, at de 73.000 tons tunge tunnelelementer til sin tid skal sejles ud i Femern Bælt.
Tunnelelementfabrikken alene bliver med et fabriksareal svarende til 200 fodboldbaner en af de største fabrikker i Danmark, og den samlede byggeplads bliver den største af sin art i Nordeuropa. Fabrikken bliver den markante hjørnesten i byggeriet af verdens hidtil længste sænketunnel.
En historisk dag
De igangsatte kontrakter med FLC-konsortiet rummer aktiviteter for i alt 28 milliarder kroner.
– Det er naturligvis meget tilfredsstillende, at vi nu kan bringe tunnelprojektet afgørende videre i tæt samarbejde med vores dygtige entreprenører. Det er en historisk dag for Femern-projektet, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.
Femern A/S er allerede i gang med en række bygningsmodningsaktiviteter for tunnelbyggeriet på den tysk side ved Puttgarden, så man er klar til at gå videre, når den tyske retssag giver mulighed for det.