Sådan skal kæmpeprojektet etableres

VIDEO: Fra 1. januar vil byggeriet af Femern-tunnelen går i gang - herunder i første omgang den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn.
Tunnelelementfabrikken i Rødby. Visualisering: Femern A/S.
Tunnelelementfabrikken i Rødby. Visualisering: Femern A/S.

Den nye store arbejdshavn ved Rødbyhavn er under opbygning, og det bliver fra arbejdshavnen, at de 73.000 tons tunge tunnelelementer til sin tid skal sejles ud i Femern Bælt.

Tunnelelementfabrikken alene bliver med et fabriksareal svarende til 200 fodboldbaner en af de største fabrikker i Danmark, og den samlede byggeplads bliver den største af sin art i Nordeuropa. Fabrikken bliver den markante hjørnesten i byggeriet af verdens hidtil længste sænketunnel.

En historisk dag

De igangsatte kontrakter med FLC-konsortiet rummer aktiviteter for i alt 28 milliarder kroner.

– Det er naturligvis meget tilfredsstillende, at vi nu kan bringe tunnelprojektet afgørende videre i tæt samarbejde med vores dygtige entreprenører. Det er en historisk dag for Femern-projektet, siger administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S.

Femern A/S er allerede i gang med en række bygningsmodningsaktiviteter for tunnelbyggeriet på den tysk side ved Puttgarden, så man er klar til at gå videre, når den tyske retssag giver mulighed for det.

Relateret indhold