Om NH Hotel Group
- – Multinational hotelkæde med hovedkontor i Madrid.
- – Driver 360 hoteller i 28 lande i Europa og Latinamerika.
- – Er operatør på hotellet nhow Amsterdam RAI, ejet af ATP Ejendomme og AXA.
Renoveringen er det tidligere Nordea hovedsæde på Christianshavn, Ørkenfortet, har netop nået sin afslutning og kan smykke sig med sin nye status som femstjernet hotel under navnet NH Collection Copenhagen, som er et premium brand ejet af NH Hotel Group – en del af den internationale hotelkoncern Minor og med hovedkontor i Madrid.
Hotellet er NH Hotel Groups første i Norden – nummer 93 på verdensplan – og bliver ét af ganske få 5-stjernede hoteller i København tilbydende:
394 værelser og suiter, to restauranter og morgenmadsrestaurant, bar, loungeområde, parkering, fitnessfaciliteter, direkte adgang til vandet samt 900 m2 til events og konferencer med syv fleksible mødelokaler i et inspirerende miljø med udsigt over havnen.
Hotellets lobby er designet til at være et indbydende rum med mange muligheder, hvorfra både lokale og turister kan sidde og arbejde eller mødes helt uformelt i den historiske bygnings nyrenoverede omgivelser.
– Det er et af byens få 5-stjernede hoteller, og det vil vores gæster kunne mærke, fordi vi i alle detaljer har fokus på at levere en ekstraordinær hoteloplevelse. Samtidig er vores ambition, at NH Collection Copenhagen skal leve fuldt op til sin fantastiske beliggenhed og bidrage til Københavns byliv. Med nye restaurantkoncepter og åbningen mod havnefronten vil vores gæster befinde sig midt i byen og opleve den afslappede stemning, som København er så kendt for. Det er den kombination af den højeste kvalitet og lokalmiljø midt i byen, der får os til at se meget optimistisk på fremtiden, siger Anders Duelund, General Manager for NH Collection Copenhagen.
Ifølge ham er beliggenheden den bedste i København. Det siger han i en pressemeddelelse:
– NH Hotel Group har længe kigget mod København som et relevant marked på grund af den store efterspørgsel, og vores åbning i september passer godt med opstarten af turismen, byliv og sociale arrangementer efter genåbningen.
DGNB Guld og en god investering
ATP Ejendomme besluttede fra begyndelsen at DGNB-certificere renoveringen. Undervejs blev ambitionerne opgraderet og sigtekornet hævet fra en DGNB Sølv-certificering til en DGNB Guld-certificering som et af de første renoveringsprojekter i Danmark.
Det betyder, at renoveringen har et helhedsorienteret syn på bæredygtighed, og at ejendommen rummer både sociale, økonomiske, miljømæssige og tekniske kvaliteter, der ligger markant over kravene i det danske bygningsreglement.
– Genåbningen af samfundet er i fuld sving, og vi ser frem til, at det nye hotel med sin unikke placering etablerer sig på det københavnske hotelmarked. Samtidig glæder vi os over, at vi med hotellet kan bidrage til opsvinget med nye arbejdspladser og ny vækst til København såvel som nye hotelmuligheder og – faciliteter for både nationale og internationale turister og erhvervsrejsende. Selvom hotelmarkedet i København lige nu er udfordret i slipstrømmen af corona-pandemien, tror vi som ejere på en god, langsigtet investering, som kan give et fornuftigt afkast til ATP’s medlemmer, siger Martin Vang Hansen, adm. direktør i ATP Ejendomme.
Krævede få justeringer
NCC’s egen DGNB-konsulent har fulgt projektet tæt. I samarbejde med ATP Ejendomme og projektets øvrige involverede parter kunne de ved DGNB-præcertificeringen se, at man på en række parametre lå i den høje ende i forhold til sølv, og derfor var det oplagt at gå på jagt efter tiltag, der kunne bringe projektet op på en guld-certificering:
– Det var forholdsvist få justeringer, der skulle til for at opnå guld, fordi projektet allerede havde så mange indbyggede kvaliteter. Det, vi bl.a. gjorde, var at eftervise et lavt radonniveau i bygningen, udvide vores fokus på kemi i byggevarer og at udbyde et bygningsintegreret kunstprojekt, siger Amalie Nyholm, DGNB-konsulent i NCC.