Svendborgsundbroen sikres mod kollision

Vejdirektoratet anlægger nye rev ved Svendborgsundbroen for at sikre den mod skibstrafikken.
Vejdirektoratet anlægger sandrev omkring de fag, der har behov for ekstra sikring. Revene skal supplere den eksisterende skibsstødssikring af broen. Foto: Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet anlægger sandrev omkring de fag, der har behov for ekstra sikring. Revene skal supplere den eksisterende skibsstødssikring af broen. Foto: Vejdirektoratet.

Arbejdet med revene går i gang i slutningen af 2015 og bliver afsluttet i løbet af 2016.

Vejdirektoratet har endnu ikke fastlagt den præcise placering og størrelse af revene, og antallet af rev er heller ikke endeligt fastlagt.

Hvis et stort containerskib eller en færge påsejler en af Svendborgsundbroens bropiller, risikerer vi at skulle lukke broen længe.

Shahriar Honar{break}Projektleder i Vejdirektoratet

Sandrevene bliver placeret vinkelret på broen. Hvert rev ligger på et areal på cirka 12×25 meter. Revene består af en kerne af sand, der bliver indkapslet i sten.

Revene er formet, så de ikke ødelægger et skib, der sejler på grund, men derimod løfter det op af vandet, så det stopper.

Overkanten af revet når enkelte steder helt op til en meter under havoverfladen. Når revene er færdige, bliver de derfor markeret, så skibe udenfor sejlrenden kan undgå at sejle på grund på revene. Det er Søfartsstyrelsen, der beslutter, hvordan revene skal markeres.

Undersøgelser af undergrunden viser blandt andet, hvor meget vægt den kan klare. Det har betydning for placering og størrelse af de nye rev.

Relateret indhold