Størstedelen af det strukturelle arbejde er gjort færdigt, el-arbejdet nærmer sig sin afslutning, og i flere områder af tunnelen er det nu tid til at opsætte lofter. Her i januar begynder arbejdet med at lægge kinesisk granit på gulvene.
Arbejdet foregår på transfertunnelen, der skal forbinde den nye Cityring med den eksisterende del af metroen. Den skal stå klar inden åbningen af Cityringen sommeren 2019.
Nu er arkitektarbejderne kommet i gang, og vi kan begynde at se lyset for enden af tunnelen.
Projektchef Christian Foshammer NCC Civil Engineering
– Man begynder så småt at fornemme, hvordan tunnelen kommer til at se ud, når den er færdig, fortæller projektchef Christian Foshammer fra NCC Civil Engineering.
– Vi er igennem de fleste strukturelle dele af opgaven. Nu er arkitektarbejderne kommet i gang, og vi kan begynde at se lyset for enden af tunnelen, siger projektchefen.
Lige før jul blev der sat loftplanker op i den kommende transfertunnel, og årets sidste støbning var topdækket over den kommende tunnel fra den gamle metrostation til den nye metrostation.
3D-model har givet større effektivitet
Transfertunnelen er en kompleks konstruktion, så for at skabe overblik, blev den tegnet op i 3D på baggrund af bygherrens tegninger. En 3D-model giver en detaljeret procesbeskrivelse og et godt overblik over mulige udfordringer i byggeriet. På den måde er der tid og penge at spare i projektet, fordi projektet ikke møder mange uventede problemer, og dermed bliver produktet også bedre.
– 3D-modellen har hjulpet os til at forudse kommende udfordringer, og tids nok til at det har været muligt at navigere udenom, siger Christian Foshammer.
– På den måde har vi kunnet opnå en større produktionseffektivitet. Som et konkret eksempel kan nævnes tilpasninger til den eksisterende station, hvor arkitektens vision omkring diverse linjers samhørighed skulle gennemtænkes og kontrolleres, hvilket havde været umuligt uden 3D-modellen, fortsætter han.
Modellen bliver til virkelighed
Nu, hvor projektet nærmer sig sin afslutning, kan man se den digitale model komme til live i fuld størrelse.
– Der er stadig en del arbejde tilbage, før vi kan overdrage en færdig tunnel til Metroselskabet, og det er en særdeles udfordrende opgave på grund af den trange plads og de mange håndværkere, der er i gang på sammen tid, samt de mange forskellige materialer, vi arbejder med, siger Christian Foshammer.
Projektet er en hovedentreprise, der har involveret alt fra jordarbejder og beton over oversvømmelsesdøre og branddøre til el-arbejder, gulve, lofter og vægbeklædninger samt glas og stål til elevatoren. Projektet afleveres inden åbningen af Cityringen for publikum sommeren 2019.
Når metrostationen på Kongens Nytorv står klar til at modtage passagerer fra både den eksisterende og den nye linje, vil den være blandt de mest travle metrostationer, kun overgået af hovedbanen og Nørreport.