En rundkørsel under vand både lyder og ser spektakulær ud. I weekenden åbnende en sådan på Færøerne, efter NCC har boret under øerne i Nordsøen siden januar 2017.
Rundkørslen er muligvis den første af sin art i verden under vand.
Den netop åbnede tunnel er med i et samlet projekt, som bliver kaldt Færøernes hidtil dyreste anlægsprojekt. Det består faktisk af to forskellige tunneler. Det er den længste på 11,2 kilometer, som åbnede lørdag. Den anden tunnel på 10,5 kilometer bygges også af NCC, som forventer at være færdige i 2023.
Den første tunnel skærer transporttiden til og fra Torshavn kraftigt ned for nogle af de nordlige områder. Fra Klaksvik, Færøernes næststørste by, tog det før 68 minutter i bil. Med Eysturoyartunnilin (Østerø-tunnelen) er den tid nu nede på 36 minutter. Tunnelen har to østender, derfor rundkørslen, hvor man fremover vil kunne komme til Torshavn på 16 minutter. Det tog før 55 minutter.
Næste skridt
Arbejdet med den 10,5 kilometer tunnel er i fuld gang. Her er det nogle af Færøernes sydlige punkter, der skal bindes bedre sammen. Færøernes største ø er Streymoy (Strømø). Fra dennes sydlige spids skal den kommende tunnel fører til den forholdsvis isolerede Sandoy (Sandø), så man fra 2023 kan komme til og fra øen til Torshavn i bil. I dag skal man med helikopter eller skib fra at besøge øen.
De to tunneler har tilsammen kostet godt to milliarder kroner. Ifølge FDM kan et endnu dyre projektet dog være på vej. Sandoy, der er Færøernes femtestørste ø, er nemlig hverken den mest isolerede eller sydligste.
Det er derimod Suðuroy (dansk Suderø). Nogle drømmer om at øen, hvorfra det tager omkring to timer i færge at komme til Torshavn, skal forbindes med en 22-24 kilometer lang tunnel til Sandoy. Ifølge FDM vil prisen for projektet ligge omkring 3,4 milliarder kroner.