Stålbroen
- Broen kommer til at bestå af 14 stålsektioner, der til sammen giver en længde på 42,67 m.
- Broforbindelsen er faktisk to broer. For der lægges to broer ved siden af hinanden, én til hver kørselsretning. Hver bro har en samlet bredde på 6 meter og et kørespor på 4,2 meter på hver bro.
- Den samlede vægt for de to broer er cirka 170 ton.
- Broerne bygges på land og skubbes ud over åen, efterhånden som de bygges. Det tager cirka 3 uger fra start til slut at bygge broerne, og arbejdet forventes at foregå i juni 2019.
- Broen har tidligere været brugt i fjorden i Hvide Sande i oktober 2017.
Til daglig træner Forsvarets ingeniørtropper jævnligt i at bygge broer i krigssituationer. Den evne bliver nu brugt under noget mere fredelige forhold.
Forsvaret og Vejdirektoratet har nemlig indgået en aftale om, at ingeniørtropperne skal opføre en midlertidig bro over Ribe Å, der er stor nok til at have biltrafik i begge retninger.
Broen skal stå, indtil den permanente klapbro over åen bliver bygget som en del af udbygningen af rute 11 gennem Ribe.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Det forholder sig nemlig sådan, at Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne har store stålbroer liggende, som de kan trække frem i nødssituationer.
Win-win
Ingeniørtropperne vil gerne have mere erfaring med at bruge broerne. Vejdirektoratet kan spare penge på at låne Forsvaret. På den måde er det win-win for parterne.
– I det daglige øver vi os i at bygge broerne hjemme på Skive øvelsesplads. På den måde opnår vi selvfølgelig en stor ekspertise. Men det er alligevel noget andet at få lov til at bygge broerne over en stor vandhindring, hvor de skal tilpasses den øvrige civile infrastruktur, siger Major Lars Stoklund Pedersen fra Ingeniørregimentet.
Broen bliver efter planen opført i juni 2019.