Aarhus-Silkeborg bane ikke rentabel

De er dog ikke samfundsøkonomisk rentabelt at anlægge en jernbane mellem de to byer, selvom der også er mange gevinster i ideen.
Linjeføringseksempel Silkeborg-Aarhus. Banen følger Herningmotorvejen i en fælles transportkorridor så vidt muligt.
Linjeføringseksempel Silkeborg-Aarhus. Banen følger Herningmotorvejen i en fælles transportkorridor så vidt muligt.

Trafik- og Byggestyrelsen har lavet en forundersøgelse af en ny jernbanelinie mellem Aarhus og Silkeborg, der næsten halverer rejsetiden mellem de to byer i forhold til i dag, ligesom rejsetiden mellem Herning og Aarhus kommer under en time.

Oven i de kortere rejsetider er der mulighed for nye stationer i Galten, samt i Låsby, Fremlev, Brabrand og Åbyhøj:

– Banebetjeningen omkring Aarhus får en ekstra finger og Midtjylland får banetjent en ny korridor. Oplandet til Aarhus, Silkeborg og Herning bliver større, hvilket forbedrer mulighederne for at pendle imellem de større midtjyske byer og giver fordele for erhvervslivet. Med de markante rejsetidsgevinster vil den kollektive trafik desuden kunne øge sin markedsandel i forhold til bilen – det reducerer trængsel og klimapåvirkning, hedder det blandt andet i analysen.

Interne renter

Konklusionen er dog, at en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg ikke umiddelbart er et samfundsøkonomisk rentabelt projekt med interne renter for alle undersøgte scenarier på under kravet på fire procent:

– Hvis beregningerne baseredes på et mere sandsynligt scenarie for fremtidens infrastruktur, ville den estimerede samfundsøkonomiske værdi af banen forventeligt være en smule lavere, lyder konklusionen.

Det noteres dog, at en hurtig forbindelse mellem Silkeborg og Aarhus i sig selv er en stor gevinst. En ny station i Galten kan betjene de i alt 8.000 indbyggere i byområderne Galten og Skovby, og vælges en dobbeltsporsløsning for anlæg af den nye bane, er det desuden muligt at åbne stationer i Låsby, Framlev, Brabrand og Åbyhøj.

Prisen

Den nye bane bliver knap 29 kilometer lang, med en tophastighed på 160 kilometer i timen og en linieføring forberedt til 200 kilometer i timen. Den nye bane er tilsluttet den eksisterende bane i vest ved Svejbæk og i øst ved Årslev.

En enkeltsporet bane forudsættes betjent med to tog i timen pr. retning. Togene krydser hinanden ved den nye station i Galte. Rejsetiden mellem Silkeborg og Aarhus reduceres til 26 minutter, hvilket er en rejsetidsforbedring på 14 minutter i forhold til dagens rejsetider. Banen kan anlægges for 2,0 milliarder kroner.

En dobbeltsporet bane forudsættes at få fire tog i timen i hver retning, med to hurtigtog uden stop Silkeborg-Aarhus, der kan reducere rejsetiden til 23 minutter. Hurtigtogene kan så køre hele vejen til Herning, og eventuelt videre mod Skjern-Ringkøbing/Gødstrup-Holstebro-Struer. Anlægsomkostningerne for dobbeltsporsløsningen er 3,1 milliarder kroner.

Relateret indhold