Alvorlig situation for Femernforbindelsen

Tyske miljømyndigheder lader sig ikke koste rundt med. Ting tager tid, og det gælder ikke mindst miljøgodkendelser for den faste Østersøforbindelse.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) erkender, at man nok bliver nødt til at vente på de tyske miljøgodkendelser. Illustration: Femern A/S.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) erkender, at man nok bliver nødt til at vente på de tyske miljøgodkendelser. Illustration: Femern A/S.

Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.

Det gamle ordsprog kan vise sig endegyldigt, når det gælder den faste forbindelse under Østersøen mellem Lolland og Femern.

Når vi iværksætter et så stort milliardprojekt, er vi nødt til på forhånd at sikre os, at der er harmoni i tidsplanerne på både dansk og tysk side.

Kristian Pihl Lorentzen Transportordfører i Venstre

Først viste det sig, at forbindelsen bliver adskillige milliarder kroner dyrere end forventet. Så trak EU en del – fire milliarder kroner – af det forventede milliardtilsagn om støtte til projektet tilbage, og nu viser det sig, at de tyske miljøgodkendelser bliver kraftigt forsinket.

Det betyder i praksis, at den danske beslutning om at anlægge forbindelsen – tyskerne vil jo ikke være med til at betale gildet – kan blive yderligere forsinket. Det var ellers ventet, at de danske forligspartier bag beslutningen kunne stemme anlægsloven igennem til efteråret, men transportminister Hans Chr. Schmidt (V) erkender, at man nok bliver nødt til at vente på de tyske miljøgodkendelser.

Styr på tingene

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen kalder situationen alvorlig og siger til Dagens Byggeri, at der er opstået usikkerhed omkring den tyske godkendelsesproces.

– Når vi iværksætter et så stort milliardprojekt, er vi nødt til på forhånd at sikre os, at der er harmoni i tidsplanerne på både dansk og tysk side. Det vil jo være en skandale, hvis vi har bygget en masse på dansk side, og så er man ikke klar på den tyske side, når der engang skal åbnes. Vi skal have styr på både tidsplanen, økonomien og den tyske godkendelsesproces, for at vi kan trykke på startknappen, siger Kristian Pihl Lorentzen og henviser til, at der findes en traktat mellem Danmark og Tyskland om at gennemføre projektet.

En anden proces

Han tror dog fortsat på, at Femernforbindelsen bliver gennemført, men at Danmark er nødt til at respektere, at der i Tyskland findes en helt anden proces for miljøgodkendelser.

– I Danmark danner en VVM-undersøgelse grundlag for en anlægslov, hvor politikerne også tager stilling til og politisk ansvar for miljøspørgsmål. I Tyskland kører hele miljøprocessen i et særskilt system på delstatsniveau – når det gælder Femernforbindelsen er det Slesvig-Holsten – og det er en proces, som politikerne ikke har styr på. Men der er en smertegrænse for, hvor længe vi kan vente, og derfor ser transportministeren på sagen med stort alvor. Vi håber alle sammen på, at de store sten er ryddet af vejen til oktober, men der er også en udfordring omkring økonomien. Der skal vi også sikre os, at vi er i det grønne område med en tilbagebetalingstid på under 40 år, så der ikke opstår risiko for, at skatteyderne betaler gildet, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Relateret indhold