Om Baron CU og CCU
- – Stabilt og robust transportbånd med lukkede kanter
- – Frekvensomformer der muliggør en 3-faset 240 volts-motor
- – Variabel hastighed på båndet (20 cm/s til 80 cm/s)
- – Kan køre både frem og tilbage
- – Kan serieforbindes med op til otte bånd
Den danske virksomhed B+A A/S i Børkop, der producerer og sælger under navnet Baron, lancerer nu et nyudviklet transportbånd, der åbner for en række ekstra fordele.
– Hvor vores tidligere transportbånd har benyttet en 1-faset tromlemotor, har vi til det nye transportbånd tilføjet en frekvensomformer, der muliggør anvendelsen af en 3-faset tromlemotor fra en 1-faset strømforsyning. Det betyder for det første, at det nye transportbånd har en bedre og kraftigere motor og for det andet, at man nu har langt bedre muligheder mht. styringen af båndet, forklarer adm. direktør Carsten Filsø og fortsætter:
– Vores udviklingsmål for det nye transportbånd var, at vi gerne ville kunne tilbyde de førnævnte fordele, men samtidig måtte prisen på det nye bånd ikke overstige det tidligeres. Den målsætning lykkedes, da der på verdensplan produceres langt flere 3-fasede motorer end 1-fasede, hvorfor førstnævnte – udover at være bedre – også er billigere.
Det nye transportbånd kan serieforbindes med op til otte bånd ad gangen og fås i udgaverne CU (ConveyorUnit) og CCU (ConveyorControlUnit). CCU’en er påkrævet, hvis man ønsker at serieforbinde, da den kan benyttes til styring af de øvrige bånd.
Et større marked
Med Barons CU og CCU transportbånd har man som følge af den 3-fasede motor mulighed for at justere hastigheden på båndet fra 20 cm/s til 80 cm/s, mens båndet også kan køre både frem og tilbage, og de nye funktioner åbner ifølge Carsten Filsø op for nye segmenter.
– Optimeringerne letter og forbedrer selvsagt oplevelsen for vores eksisterende målgruppe, men det åbner også op for nye anvendelsesformer. Målgruppen for transportbåndene er således nu væsentlig større. Et godt eksempel er, at båndet nu kan bruges til at lægge tagsten på et tag, da det nye bånd kan justeres til lige præcis det tempo, der passer til den type arbejde, siger direktøren.
Derudover letter Baron CU og CCU ligeledes eksporten til England, hvor der anvendes 110 volt. Før krævede det, at transportbåndenes motor skulle udskiftes.
– Det behøver vi dog ikke ved CU- og CCU-enhederne, der via udskiftning af kabinettet med strømstyring også kan bruge den 3-fasede 240 volts-motor i England. Dermed slipper vi for at køre dobbeltlager, hvilket styrker vores muligheder på det engelske marked og øvrige markeder med anderledes krav, siger han.