BAT-chef: Der er masser af spildtid på byggepladserne

Dygtige byggeledere og koordinatorer giver mindre spildtid på byggepladserne, mener Gunde Odgaard fra BAT-kartellet.
BAT-kartellets sekretariatschef, Gunde Odgaard, mener, at der er alt for meget spildtid på byggepladserne. Foto: Dan Bjerring.
BAT-kartellets sekretariatschef, Gunde Odgaard, mener, at der er alt for meget spildtid på byggepladserne. Foto: Dan Bjerring.

BAT-kartellets sekretariatschef, Gunde Odgaard, pegede ved Danske Byggecentres årsmøde ikke uventet på byggebranchens manglende produktivitet som den største udfordring de næste mange år. Samtidig henviste han blandt andet til en undersøgelse, der viste, at omkring en tredjedel af byggearbejdernes arbejdstid er spildtid.

– De står uvirksomme på byggepladsen og venter. Det er selvfølgelig dyrt, uanset hvad de tjener i timen. Det er dyrt for produktionen med så mange uvirksomme timer. Det er jo ikke kun blandt vores folk. Der er også andre aktører, som indgår i processen. Det bliver det ikke bedre, men kun værre af, siger Gunde Odgaard til Dagens Byggeri.

Den lange kikkert

Han understreger, at det kan øge indtjeningen, hvis spildtiden gøres til aktive timer, og samtidig ville der blive råd til at tage den lange kikkert for øjnene og gøre produktionsprocessen bedre.

– Nøglen til at løse mange af vores problemer er at blive bedre til at styre byggeprocessen. De steder, hvor man kan se, at der er officerer i form af dygtige byggeledere og koordinatorer ude på byggepladserne, der ser vi spildtiden gå ned. Vi ved, at virksomhederne selv siger, at de tjener penge på det. Kunderne er også glade, for de får deres ting til tiden i den rette kvalitet. Og sandsynligvis også til en billigere pris, siger Gunde Odgaard.

Tosset branche

BAT-sekretariatschefen henviste i øvrigt til en tidligere professor i økonomi, der engang sagde, at enten har de penge nok i byggeriet, eller også er de godt tossede.

– Og der er noget om det. Med de gevinster, som burde ligge lige for – og det er ikke raketvidenskab at samle dem ind – er det en grad af tossethed i branchen, når man ikke gør det. Vi ser dog flere og flere virksomheder, der begynder at gå den vej. Vi ser også bygherrer, der begynder at interessere sig for at stille en anden type krav og en anden type udbud. Det kan eksempelvis være dialogbaseret, og vi kan se, at Bygherreforeningen udvikler værktøj i den retning. Nogen kalder det samarbejde. Andre kalder det forventningsafstemning, planlægning eller tidlig inddragelse. Det handler i virkeligheden om sund fornuft, slutter Gunde Odgaard.

Relateret indhold