MT Højgaard har længe haft en vision om at gå forrest, når det handler om at fremme produktiviteten i den danske bygge- og anlægsbranche. Skal det lykkes, skal virksomheden og dens leverandører arbejde tættere sammen i netværk og fællesskaber, lyder det fra Niels W. Falk, der er divisionsdirektør i MT Højgaard.
– Man kan ikke løse branchens udfordringer ved at agere som en ensom ulv. Vi har hele tiden været overbevist om, at løsningsrummet findes i tættere samarbejde, siger han.
Vi fandt først frem til 70 projekter, som, vi mente, ville kunne forbedre vores produktivitet.
Divisionsdirektør Niels W. Falk MT Højgaard
Men det er ikke gjort med et snuptag. Med flere end 6.000 forskellige leverandører, som leverer produkter til et hav af forskellige projekter hver eneste dag, har det været svært for MT Højgaard at finde det rette moment til at stoppe op, kigge sine leverandører i øjnene og foretage nogle ændringer.
Derfor er virksomheden trådt med i projekt Stram Kæden, som Dansk Industri og Industriens Fond står bag, for at få hjælp til at sætte gang i tiltag, der kan øge virksomhedens og leverandørernes produktivitet.
Fælles projekter skal hjælpe
– Vi blev tiltrukket af den arena, som Stram Kæden stiller til rådighed, fordi vi der kunne møde vores leverandører og sammen undersøge, hvor der er noget, der måske slet ikke giver mening, og hvor vi kan lave nogle forbedringer, fortæller Niels W. Falk.
Sammen med seks udvalgte leverandører har MT Højgaard fundet frem til nogle konkrete projekter, der skal gøre virksomheden og leverandørerne mere produktive.
– Vi fandt først frem til 70 projekter, som, vi mente, ville kunne forbedre vores produktivitet. Dem destillerede vi ind til 12 projekter, som til sidst blev prioriteret i fem initiativer, som vi så har sat i gang, siger Niels W. Falk.
Det bløde er også hårdt
De igangsatte projekter handler blandt andet om bedre fakturahåndtering og tidligere involvering af leverandørerne, og så er virksomheden og leverandørerne i gang med at udvikle en app, der skal fungere som en form for afklaringsværktøj ved at forberede leverandørerne på de omstændigheder, de møder, når de skal levere på den enkelte byggeplads.
Den mest berigende erfaring for både MT Højgaard og deres leverandører har dog været at få bekræftet, at tættere samarbejde er vejen frem for en mere produktiv branche.
– Det kan lyde blødt, når man siger, at vi er kommet tættere på vores leverandører, og så er alt fryd og gammen. Men det her handler altså ikke bare om, at vi er blevet bedre venner, og at det har gjort os meget gladere. Faktisk mener vi, at der ligger et potentiale på gevinster i størrelsen af 5-10,5 mio. kr. om året, når vi arbejder bedre sammen med vores leverandører og skærer nogle unødvendige bump på vejen fra. Så det bløde er egentlig ret hårdt, slutter Niels W. Falk.
Leverandørerne, som MT Højgaard har haft med i projektet, er Lindpro A/S, Rambøll A/S, Velux A/S, KONE A/S, Bygma A/S og Spæncom A/S.