Fremover vil det være spild af skatteborgernes penge, hvis Transport- og Bygningsministeriet holder konferencer eller høringer. Det kan ministeren såmænd fuldt selv klare på fornemste vis.
Det viste han, da omkring 150 fremmødte fra byggesektoren og kommunerne deltog i den store byggekonference i Odense. Der var kommet afbud fra “moderator”, og så hoppede ministren selv ind som substitut.
Og der blev hverken fra ministeren eller de fremmødte lagt fingre imellem. Debatten var livlig, og blandt emnerne var ikke mindst regelforenkling, OPP, og hvordan problemerne omkring rekruttering af unge til byggesektorens uddannelser gøres bedre.
Ministeren var efter mødet meget begejstret og sagde til Dagens Byggeri, at han på konferencen fik sat ord på, hvordan man kan løse nogle af de problemer, der blev rejst på de fem fyraftensmøder rundt om i landet.
Høring på Borgen
– Vi har blandt andet i dag aftalt en høring på Christiansborg, hvor en række af Folketingets udvalg skal deltage. Nogle af de foreslåede løsninger rækker nemlig over flere udvalg. Så skal vi lave et specielt set up for OPP-projekterne. Det er åbenbart ikke alene finansieringen, det handler om, men også vedligeholdelse ved at bygge på en måde, som gør det nemt at vedligeholde for de private firmaer, der efterfølgende skal løse opgaven, sagde Hans Chr. Schmidt blandt andet.
Det skinnede tydeligt igennem, at rollen som bygningsminister passer ham fint, og at han har fået forstærket sin interesse for emnet:
– Jeg har ikke tidligere beskæftiget mig med byggeområdet, der jo ikke hørte hjemme i Transportministeriet. Men somme tider sker der det, at når man oplever folk, der brænder for en sag og kommer med et væld af løsningsforslag, så smittes man. Og i byggesektoren har jeg oplevet nogle fantastisk engagerede mennesker, der hele tiden ser på løsninger frem for problemer. Det bliver man inspireret af, sagde ministeren.
Hvad nu?
Til gengæld er det ikke nye toner. I de 25 år, Dagens Byggeris christiansborgmedarbejder har beskæftiget sig med byggepolitik på Borgen, har der gang på gang været løfter om, at “nu skulle der gøres noget for at forbedre byggesektorens produktivitet, og det administrative bøvl ryddes af vejen”. Men meget lidt er reelt sket.
– Jeg sætter mig selv for bordenden og har haft flere møder med hele branchen. Jeg vil selv sikre, at lovgivningen bliver ændret. Det er også derfor, at jeg har deltaget i konferencen hele dagen. Jeg vil høre alle indlæg og suger til mig, fortæller Hans Chr. Schmidt.
Bedre vedligehold
Han understreger samtidig, at der skal bedre styr på vedligehold af veje og bygninger i hele den offentlige sektor.
– Vi må gensidigt forpligte hinanden til, at sætter vi noget i gang, skal den værdi, der skabes og er brugt penge på, vedligeholdes, siger ministeren, der ikke har de store drømme om at skulle klippe snore over til gigantprojekter.
– Jeg drømmer om, at når nogen engang skal vurdere indsatsen, siger de, at vi gjorde, hvad vi lovede i forhold til blandt andet regelændringer, bedre vedligehold og nabotjek. Og så skal vi sørge for, at når man er en dygtig virksomhed, kan man tjene penge i Danmark. Det skal ikke være et spørgsmål om at være heldig, men at man er dygtig, slutter transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt.