Byggevirksomheder går glip af vækst

For meget fokus på produktmarkedsføring og manglende viden om kundernes opfattelse forhindrer danske byggevirksomheder i at udnytte deres vækstpotentiale.
En stor del af de danske byggevirksomheder fremhæver produkterne, selv om der er bedre forretning i at fremhæve virksomhedens troværdighed. Foto: Colourbox.
En stor del af de danske byggevirksomheder fremhæver produkterne, selv om der er bedre forretning i at fremhæve virksomhedens troværdighed. Foto: Colourbox.

Selvom de fleste virksomheder inden for byggebranchen mener, de er kendt for det, de gerne vil være kendt for, er det kun 34 procent af dem, der rent faktisk har tjekket, hvordan kunderne opfatter dem. Det viser en brancheanalyse foretaget af Koncept Marketing på Byggeri ’16 i Fredericia.

Koncept Marketing, der er specialiserede i branding af byggevirksomheder, har i samarbejde med analysebureauet Enigma Insight adspurgt i alt 65 virksomheder på Byggeri ’16 vedrørende branding af virksomheden og deres produkter. Her mente 92 procent af virksomhederne, at de havde det rigtige image, men kun 34 procent af dem har inden for de sidste to år foretaget en kundeundersøgelse, Det betyder i bund og grund at 66 procent af virksomhedernes ikke ved, om kundernes opfattelse af virksomheden matcher, hvad de selv tror.

Når byggebranchen satser så massivt på produktbranding fremfor corporate branding, overser man, at det i virkeligheden er firmaets troværdighed, der hiver ordren i land.

Anette Maria Christensen Indehaver, Koncept Marketing

– Det overrasker mig, at så mange brands er udokumenterede. Vi anbefaler klart, at man får tjekket sit image i en kundeundersøgelse hvert andet år for at sikre, at virksomhedens kommunikation hænger sammen med det image, virksomheden har i virkeligheden. En kundeundersøgelse giver nemlig et godt praj om, hvad man gør godt, men også hvor der er forbedringspotentiale – og det er nødvendig viden, hvis man vil styrke sit brand, siger Anette Maria Christensen, indehaver af Koncept Marketing, i en pressemeddelelse.

Troværdighed sælger

Det kommer bag på brandingeksperten, at så få virksomheder indenfor byggeriet foretager en jævnlig kundemåling. En kundeundersøgelse har ifølge hende nemlig flere fordele.

– Man får gennem en kundeundersøgelse en værdifuld indsigt i virksomhedens brand, opfattelsen af virksomhedens produkter og kundernes købsoplevelse. Med den viden kan man optimere virksomhedens drift og service og dermed bedre imødekomme kundernes specifikke ønsker og behov. Det styrker alt sammen kundeoplevelsen og dermed også virksomhedens omdømme, siger Anette Maria Christensen.

Undersøgelsen foretaget på Byggeri ’16 viste også, at hele 92 procent af de adspurgte virksomheder gerne vil være mere synlige i markedet og dermed mere kendte. Flertallet har dog mere fokus på at brande produkter frem for at brande virksomheden. En tidligere undersøgelse fra Koncept Marketing har imidlertid påvist, at troværdighed vinder over produktkvalitet i købsprocessen.

– Troværdighed skabes af virksomhedens brand. Så når byggebranchen satser så massivt på produktbranding fremfor corporate branding, overser man, at det i virkeligheden er firmaets troværdighed, der hiver ordren i land, siger Anette Maria Christensen.

Relateret indhold