22.000 kvm fordelt på en tre-etagers bygning og en tilhørende supportbygning. Så stort bliver den nye Finger E-bygning, som er et centralt led i Københavns Lufthavnes udvidelsesplaner. Lufthavnen er blandt de mest populære i verden målt på passagertilfredshed, men en hastigt stigende trafik over de seneste år har skabt behov for en udvidelse af kapaciteten. Derfor investeres over de næste 10-20 år 20 milliarder kroner i en fremtidssikring af lufthavnen.
Som hovedrådgiver på projekteringen af det massive byggeri, har Cowi haft et særligt fokus på netop fremtidssikringen af byggeriet, og dermed den høje grad af fleksibilitet, der således er påkrævet.
Skal stå i 50 år
– Et lufthavnsbyggeri af denne kaliber skal kunne stå i minimum 50 år. Derfor har vi skabt så store spændvidder i konstruktionerne, at der ikke kræves en større ombygning, hver gang nye behov stiller nye krav til indretningen og funktionerne. Vi ser eksempelvis i dag en stigende tendens til, at flypassagererne ønsker direkte fly til langdistance-destinationerne. Dét fordrer større fly, der kan fragte et større antal passagerer – og dermed skal der også være kapacitet til et større passagerflow gennem bygningen. Dette behov afspejler sig i alle tekniske installationer såvel som indretning af lounges, passagerkontrol med videre, siger projektchef i Cowis afdeling for lufthavne og infrastruktur, Ejner Christensen, der har trukket på Cowis internationale erfaring med store lufthavnsprojekter i blandt andet Oman, Norge og Uganda i projektet.
Erfarne arkitekter
Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects står for designet af den markante nye bygning. De har dannet et arkitektteam, der kombinerer hinandens ekspertise og erfaring i projekter for Københavns Lufthavn. For Vilhelm Lauritzen Arkitekter strækker den erfaring sig helt tilbage til den oprindelige lufthavnsterminal fra 1939 og op igennem årene til T2 fra 1961 og T3 fra 1998. Zeso har tegnet flere projekter for Københavns Lufthavn inden for de sidste tre år, blandt andet en omfattende renovering af T2 og udvikling af nye ‘wide body’-busgates i Finger C.
– Vi skaber Finger E’s arkitektur ved at kombinere en videreførelse af Københavns Lufthavns identitet og en implementering af nye tiltag, der forankrer arkitekturen i både nutiden og i fremtiden. Arkitekturen kommer til at skabe rammerne for en rolig og overskuelig oplevelse for passagererne. Den særlige københavnske stemning skaber vi gennem store mængder dagslys, en materialesammensætning, der hovedsageligt består af varme, naturlige materialer, samt en overordnet enkelthed og rationalitet, siger Simon Svensson, der er projektets sagsarkitekt fra Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
Skandinavisk udtryk
Projektansvarlig fra Zeso Architects, Kelly Andrew Nelson, supplerer:
– Det har været afgørende at skabe et moderne lufthavnsbyggeri, som håndterer fremtidens behov i forhold til flystørrelser, fleksibilitet og effektivitet i en arkitektur, der opleves som en nyfortolkning af det skandinaviske udtryk, som Københavns Lufthavn er kendt for. Arkitekturen skal sikre, at man som passagerer ikke er i tvivl om, at man er i København. Den ‘livability’, som København efterhånden er blevet verdenskendt for som by, skal også opleves som passager i lufthavnen – det vil sige effektiv, men uhøjtidelig og overalt behagelig at være i.
Bygningen er planlagt til at kunne modtage passagerer den 1. april 2019.