– Jeg kalder det for vores fælles 100-års fødselsdag, for 60 plus 40 giver som bekendt 100, lyder det kækt fra Jan Hesselberg, der sædvanen tro fungerer som den danske NordBau-agent. Dagens Byggeri møder ham på førstedagen af messen, som strækker sig fra 9. til 13. september.
Og han har god grund til at være tilfreds, for mens den nordtyske bygge- og anlægsmesse i år fylder 60 år, så har der i nu 40 år været en dansk fællesstand, som hjælper både håbefulde nye virksomheder samt mere etablerede eksportvirksomheder med at blive set og hørt blandt potentiellle tyske kunder.
Det tager kun at køre en time fra grænsen og her ned, hvor der er et enormt stort marked – og det er et marked, hvor der er plads til de danske aktører.
Jan Hesselberg{break}Dansk NordBau-agent
Med 40 år på bagen, har den danske fællesstand i øvrigt for længst vist sit værd.
– NordBau har jo vist sig at være konjunktur-uafhængig, for der har aldrig været krise her. Da krisen kulminerede, var der faktisk flere danske udstillere end tidligere, og det siger sådan set det hele, forklarer Jan Hesselberg.
Flere udstillere
I alt er der 33 danske udstillere på årets messe. 29 på fællesstanden, tre på udendørsarealerne og yderligere én i en anden hal end den øvrige danske delegation.
– Det er flere end sidste år – og så er standene også blevet større, forklarer Jan Hesselberg.
– Tidligere var det sådan, at der var ti haller, hvor hal ti var den danske hal. Så blev det lavet om til, at der var ni haller, men på det tidspunkt var det så indgroet, at hal ti var den danske, og derfor sprang de fra otte til ti i nummereringen. Nu er man nede på otte haller, og så er det blevet sådan, at den danske fællesstand er en del af hal otte. Det har så betydet, at vi har fået meget mere plads, fortsætter han og tilføjer, at det ikke har været svært at få solgt standene.
Godt marked
Til spørgsmålet om, hvordan det kan være, at det danske islæt på den tyske messe har holdt så længe, lyder svaret kontant:
– Man kan sælge noget i Tyskland.
– Det tager kun at køre en time fra grænsen og her ned, hvor der er et enormt stort marked – og det er et marked, hvor der er plads til de danske aktører. Og så er vi i Danmark kendt for at lave gode produkter, uddyber Jan Hesselberg.
Der er i øvrigt altid mange gengangere blandt de danske udstillere, og det har sine grunde.
– Vi kan se på de virksomheder, som kommer igen år efter år, at de har opbygget en god og stabil kundekreds – og kunderne forventer ganske enkelt, de er her. Derfor tror jeg også, at deltagelsen her på messen er blevet en indgroet del af markedsføringen, lyder vurderingen fra Jan Hesselberg.
Kongeligt besøg
Under denne jubilæumsudgave af NordBau har der på førstedagen været en helt særlig “æresgæst” forbi den danske fællesstand. Der er tale om Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, som har sørget for stor mediebevågenhed på åbningsdagen. Og ifølge Jan Hesselberg er et besøg af denne kaliber virkelig noget, tyskerne bider mærke i.
– Bare medieopbudet alene siger alt, siger han og fortsætter:
Og NordBau fylder i sig selv meget hernede, hvilket man kan se i medierne.