Borgmestrene fra tre fynske kommuner har i et fælles debatindlæg i Fyns Stiftstidende peget på, at det samfundsøkonomisk kan give en fordel at gennemføre jernbane- og motorvejsudvidelsen hen over Fyn som ét projekt:
– Det kan give færre samlede gener, mens byggeriet står på – både lokalt for dem, der bor på Vestfyn, og for mobiliteten på tværs af Danmark, noterer borgmestrene.
Julie Skovsby (S) har bedt transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt kommentere de tre borgmestres forslag, og han skriver blandt andet, at der vil være visse besparelser ved koordinering af de to anlægsarbejder, samt at omfanget af de trafikale gener vil være mindre, end hvis de to anlægsprojekter gennemføres uafhængig af hinanden.
En udfordring
Men samtidig gør ministeren opmærksom på, at niveauet for de samlede offentlige investeringer er væsentligt højere frem mod 2020 end forventet:
– Den udfordring er vi nødt til at håndtere, før vi kan sætte gang i nye infrastrukturprojekter. Det er en udfordring, vi har arvet fra den tidligere regering. For god ordens skyld skal jeg også bemærke, at med hensyn til planerne om en ny bane på Vestfyn, er der tale om et baneprojekt i Togfonden. Alle projekter i Togfonden indgår i regeringens serviceeftersyn, idet der mangler penge på grund af de lave indtægter fra Nordsøolien. På forslag til finansloven for 2017 lægger regeringen op til en omprioritering af Togfondens projekter. I den forbindelse indgår ikke nye store baneprojekter som led i realisering af Timemodellen, herunder en ny bane på Vestfyn, forklarer Hans Chr. Schmidt.
Konservativt skøn
Gevinsterne ved at gennemføre tog- og vejdel samtidig viser sig blandt andet som sparede omkostninger til etablering af byggepladser, mere effektiv udnyttelse af materiel og mandskab, samt fælles processer i forbindelse med projektering og gennemførelse af ekspropriationsforretninger:
– Desuden vil koordineret projektering af de to infrastrukturanlæg formentlig kunne reducere behovet for ændringer af det først etablerede anlæg i forbindelse med gennemførelse af det sidst gennemførte anlægsprojekt. Ved et konservativt skøn kan denne besparelse opgøres til i størrelsesorden 135 millioner kroner. Ud over de direkte anlægsøkonomiske gevinster vil koordineret eller samtidig udførelse medføre et kortere tidsrum med trafikale gener for bilister på motor-vejen, i forhold til en situation hvor de to projekter gennemføres uafhængig af hinanden. I undersøgelsen er den samfundsøkonomiske værdi af denne sparede forsinkelse og sparede kørselsomkostninger opgjort til omkring 200 millioner kroner, oplyser transport- og bygningsministeren.
Alt i alt opgøres den samlede samfundsøkonomiske gevinst ved samtidig eller koordineret gennemførelse af de to infrastrukturprojekter til i størrelsesorden 400 millioner kroner.