Femern-forbindelsen er kommet i modvind herhjemme oven på milliardstore prisforhøjelser, og i den senere tid er projektet også begyndt at slå små revner på tysk side. Folkelige protester er strømmet ind, samtidig med at der er udsigt til massive budgetoverskridelse, og derfor opfordrer budgetudvalget i det tyske parlament nu transportminister Alexander Dobrindt til at genforhandle aftalen med Danmark om Femern-forbindelsen. Det skriver Jyllands-Posten.
En af de kraftigste stemmer imod Femern-forbindelsen på tysk side er socialdemokraten Bettina Hagedorn, som er formand for forbundsdagens budgetudvalg. Hun er selv bosiddende på Femern og har længe givet udtryk for, at hun kæmper imod Femern-forbindelsen, og nu har hun også et enig budgetudvalg.
Stemningen i Berlin er i dag en anden og væsentligt mere kritisk end ved vedtalgelsen af Femern Bælt-forbindelsen i 2009.
Bettina Hagedorn Formand for forbundsdagens budgetudvalg
Stemningen har ændret sig
– Stemningen i Berlin er i dag en anden og væsentligt mere kritisk end ved vedtalgelsen af Femern Bælt-forbindelsen i 2009. Den tyske regering har artikel 22, som gør genforhandling mulig trods den danske modstand, siger Bettina Hagedorn.
Artikel 22 i aftalen med Danmark siger, at aftalen kan genforhandles, hvis der sker væsentlige ændringer i projektets økonomi, og det er budgetudvalgets konstatering af, at de tyske anlægsudgifter er steget fra knap seks milliarder kroner til over 16,4 milliarder kroner, der nu får budgetudvalget til at opfordre til en genforhandling af aftalen.
Budgetoverskridelserne fremgår af en endnu ikke offentliggjort rapport fra den tyske rigsrevision om Femern-forbindelsen.
Transportminister Magnus Heunicke mødtes i slutningen af februar med Alexander Dobrindt, som ved den lejlighed forsikrede sin danske kollega om, at Tyskland står ved sine forpligtelser til at udbygge landanlæggene på tysk side som oprindeligt aftalt.