Cirkulær økonomi, grøn omstilling, træværdikæder og Cradle2Cradle-certificering. Det var ikke meget Kurt Braarup Vestergaard kendte til begreberne, før han i slutningen af 2017 gik med i regionalfondsprojektet “Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse”. Det har han ikke fortrudt. I dag er den grønne omstilling modnet i hans virksomhed, Tripplex A/S i Silkeborg, der producerer lyddæmpende og brandhæmmende træpaneler.
– Jeg plejer at svare således: Vi er den eneste SMV i træproduktionsbranchen, der har et C2C-sølvcertifikat, vi har åbnet døre hos arkitekter og rådgivende ingeniører, og vi er meget ofte ude og fortælle om grøn omstilling, siger Kurt Braarup Vestergaard og føjer til:
– Vi har et markedsforspring, ingen tvivl om det, fordi de fleste af vores konkurrenter skal igennem samme proces.
Ukendt terræn
Det var langt fra en nem beslutning at gå med i projektet for Kurt Braarup Vestergaard, som allerførst måtte afklare: “skal vi, skal vi ikke?” Derefter tog han hul på en længere proces, der omfatter udarbejdelse af vision, sparring med en certificeringskonsulent og en grundig analyse af virksomheden, hvor alt skal dokumenteres. Herefter skal certificeringen implementeres i produktionen, som tilsidst skal produkterne markedsføres og sælges.
– Jeg kendte intet til cirkulær økonomi. Først var jeg tilbageholdende, men gik ind i det med den målsætning at få FSC- (international non-profit mærkningsordning til træ og papir, red.) og PEFC-certificeret (verdens største skovcertificeringssystem for bæredygtigt skovbrug, red.) vores produkter og at få styr på affaldshåndteringen, fortæller Kurt Braarup Vestergaard, der oplevede det første skridt som det vanskeligste.
En blanding af mavefornemmelse og rådslagning med sin hustru afgjorde sagen. Hun foreslog at gå fremtiden i møde som ‘first mover’.
– Vi var interesseret i at vide, hvordan træprodukter kunne blive “evige” og indgå i genbrug, og vi besluttede, at bæredygtighed skulle være en del af vores strategi, siger Tripplex-direktøren.
Pladsmangel endte i flytning
EU-projektet stillede en konsulent til rådighed, som gennemgik og forklarede principperne i cirkulær økonomi og C2C-certificering, og efter projektet gik Kurt Braarup Vestergaard selv i gang med en omfattende dokumentering af virksomheden. Alle produkter, som Tripplex selv producerer, blev analyseret – også vandforbrug, strømforbrug, spildevand og affald, arbejdsmiljø og sikkerhedsforhold blev gennemgået, og handlingsplanen og medarbejderhåndbogen blev opdateret, fordi C2C-certificerede virksomheder også er forpligtiget til at tage socialt ansvar.
Certificeringen blev implementeret i produktionen, og første skridt blev at flytte fra Skanderborg til større og mere egnede lokaler i Silkeborg. Det skete blandt andet for at få plads til mere genanvendelse af affald og for at få mulighed for investeringer i nye produktionsanlæg, blandet andet et lakanlæg. Nu står Tripplex midt i den sidste del af processen: Markedsføring og salg som C2C-certificeret virksomhed.
Åbner markeder udenlands
– Bæredygtighed og cirkulær økonomi bliver en stadigt mere tydelig dagsorden blandt virksomhederne, men størstedelen af det, vi sælger, er stadig ikke C2C-certificerede produkter, siger Silkeborg-direktøren, som er dog overbevist om, at grøn omstilling stiller hans virksomhed stærkere i fremtidens konkurrence.
– I dag ved jeg, at vi laver de rigtige produkter til fremtidens marked. Hvis jeg ikke troede, at det ville give en konkurrencemæssig fordel at gennemgå en grøn omstilling, så havde jeg ikke gjort det.
Og noget er der sket, for Tripplex forhandler lige nu med en engelsk kundeom en kæmpeordre på 12.000 kvadratmeter træpaneler. En statslig kunde har netop skrevet under på en stor ordre, og Tripplex er i fuld gang med at ombygge produktionen til de nye ordrer.
– Vi havde aldrig fået lov til at give et bud til den engelske kunde, hvis vi ikke havde været C2C-certificeret, fastslår Kurt Braarup Vestergaard, som kalder det danske marked for certificerede produkter for “supergodt”.
– Men på det europæiske marked eksploderer interessen. Det er dér, vækstpotentialet er, og de store ordrer ligger og bobler. Markedet herhjemme efterspørger ikke certificerede produkter så kraftigt, men i udlandet – især det syd- og midteuropæiske marked – er kravene til produkter strammere. Dér er det et krav med certificering, hvis vi vil sælge.