Hamborgs OL-bud er et drømmescenario for Femern

Den tyske interesse for Femern-forbindelsen er dalende, men et tysk bud på afholdelsen af OL i 2024 kan vende stemningen.
Hamborg går efter at sikre sig OL i 2024, og det kan blive et stort rygstød til Femern-forbindelsen. Foto: Architekten von Gerkan, Marg und Partner og Büro Gärtner und Christ.
Hamborg går efter at sikre sig OL i 2024, og det kan blive et stort rygstød til Femern-forbindelsen. Foto: Architekten von Gerkan, Marg und Partner og Büro Gärtner und Christ.

Feuer und Flamme für Spiele in Hamburg, lyder sloganet, og indbyggerne i Hamborg er da også fyr og flamme for at hente de olympiske lege til byen. Hamborg har officielt meldt sig på banen som tysk ansøgerby, men hvor to ud af tre indbyggere bakker op om gigantprojektet, kniber det mere med den tyske opbakning til et andet storprojekt. Femern-forbindelsen er i modvind i Tyskland på grund af folkeprotester og kritiske røster fra toneangivende politikere, men afholdelse af sommerlege i Hamborg i 2024 kan være med til igen at fyre op under opbakningen til den dansk-tyske forbindelse, og det giver nye perspektiver for Femern-forbindelsen. Det skriver DR.

– Hvis vi kan planlægge, at Femern-forbindelsen står færdig inden sommeren 2024, så vil det uden tvivl være en kæmpe fordel for vores OL-kandidatur, siger Jens Asmann, der er vicedirektør for erhvervsorganisationen Handelskammer Hamburg.

Hvis vi kan planlægge, at Femern-forbindelsen står færdig inden sommeren 2024, så vil det uden tvivl være en kæmpe fordel for vores OL-kandidatur.

Jens Asmann{break}Vicedirektør, Handelskammer Hamburg

Vigtig for OL-buddet

Hvis Femern-forbindelsen står klar til legene i 2024, vil tilskuere fra fx København kunne komme til Hamborg på 2,5 timer, ligesom Sverige også vil rykke flere timer tættere på Tyskland, og det vil formentlig tælle positivt hos IOC, når værtsbyen skal findes.

– Hvis det argument skal holde, så kræver det jo bare, at forbindelsen er åben inden sommeren 2024. Og det vil man rent teknisk godt kunne nå. Så det bliver ikke os, der kommer til at forsinke byggeriet, siger transportminister Magnus Heunicke (S), som samtidig slår fast, at det ville være ærgerligt, hvis Femern-forbindelsen først stod færdig tre måneder efter afslutningen på OL frem for at være klar til brug under legene.

Den dansk-tyske journalist Siegfried Matlok, der dækker Femern-projektet for Der Nordschleswiger, mener, at landforbindelsen vil få et kraftigt rygstød, hvis Hamborg får tildelt de olympiske lege og betegner det som et jubelscenario for Femern-tilhængerne.

Relateret indhold