Om BRT
- Her er et par af forskellene ved BRT frem for almindelig bustrafik (kilde:Scania):
- Busprioritering i midten af vejen (for at undgå trængsel).
- Stationer med forudbetaling af billetter (for at undgå tidsspilde ved køb af billetter).
- Stationer i niveau med bussernes gulve/indgangsdøre (for at reducere tiden ved af- og påstigning).
- Busprioritering i vejkryds (for at undgå at busserne holder for rødt).
- Kortere rejsetider, mindre miljøbelastning, øget sikkerhed og større komfort er blot nogle af de fordele, der kan nævnes.
- De kortere rejsetider kommer som følge af egne busbaner som giver øget fremkommelighed.
- Et optimeret billetsystem hvor billetten købes via elektroniske systemer såsom SMS.
- Bedre informationssystemer og flere ind/udgange i bussen, som minder om et traditionelt tog.
- BRT-systemerne og dermed busserne har derfor ofte et meget højt image i befolkningen grundet design, effektivitet og information.
Den tidligere regering besluttede at gennemføre en analyse af at skabe et sammenhængende net af letbaner og BRT-busser (Bus Rapid Transit) i Storkøbenhavn, men nu har den nye transportminister Hans Chr. Schmidt trukket tæppet væk under analysen med den begrundelse, at der ikke er penge til at finansiere projektet.
Der var ellers afsat 17,5 millioner kroner på Finansloven for i år, ligesom Region Hovedstaden skulle bidrage med yderligere 10 millioner kroner.
Set fra min stol, befinder vi os ikke i en situation, hvor det er hverken ansvarligt eller hensigtsmæssigt at gennemføre analysearbejder for mere end 27,5 millioner skatteyderkroner.
Hans Chr. Schmidt{break}Transportminister
Hans Chr. Schmidt skriver i et brev til formanden i Region Hovedstaden, socialdemokraten Sophie Hæstorp Andersen, at “der har været en længere dialog om kommissoriet for analysearbejdet, som har omfattet både politisk niveau og embedsmandsniveau i Region Hovedstaden og staten”.
Ikke ansvarligt
– Set fra min stol, befinder vi os ikke i en situation, hvor det er hverken ansvarligt eller hensigtsmæssigt at gennemføre analysearbejder for mere end 27,5 millioner skatteyderkroner, når der, jævnfør regeringsgrundlaget og den gennemgang, den nye regering har foretaget af statens finanser, er begrænset udsigt til at kunne finansiere de projekter, der måtte komme ud af analyserne i den anden ende. Vi har endnu ikke set effekten af den kommende letbane i Ring 3. Og desuden foretages allerede en udredning i regi af Københavns Kommune af en letbane fra Ring 3 og Nørrebro Station via Frederikssundsvej, som i tidligere vurderinger er anset som det mest relevante letbaneprojekt at gå videre med i hovedstadsområdet inden for en nærmere fremtid, skriver Hans Chr. Schmidt blandt andet.
Råderum
Han peger videre på, at råderummet for nye store infrastrukturinvesteringer er meget begrænset i de kommende år, da der allerede er igangsat mange infrastrukturprojekter.
– Og ved investeringer i nye infrastrukturprojekter er det regeringens opfattelse, at der skal gives prioritet til investeringer, der har et højt samfundsøkonomisk afkast. Det betyder dog ikke, at jeg synes, arbejdet med den bebudede analyse fuldstændig skal opgives, fortsætter ministeren, der vil lægge op til at gennemføre en “screening” for at skaffe et bedre grundlag for debatten om fremtidige letbane- og BRT-strækninger i hovedstadsområdet.