Intet mærkeligt ved forsinket Kattegatanalyse

DTU Transport mener godt, at Landtrafikmodellen kan regne på Togfondens konsekvenser.
Ifølge DTU Transport kan Landtrafikmodellen godt bruges til at regne på Togfondens konsekvenser. Foto: Colourbox.
Ifølge DTU Transport kan Landtrafikmodellen godt bruges til at regne på Togfondens konsekvenser. Foto: Colourbox.

Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen rejste forleden tvivl om formålet med at endnu en gang at udsætte den længe ventede Kattegatanalyse med henvisning til, at det kræver nye beregninger i forhold til den såkaldte Landtrafikmodel.

Han noterede sig, at transportminister Magnus Heunicke (S) godt kunne anvende den eksisterende trafikmodel til Togfonden.dk’s beregninger i forhold til de samfundsøkonomiske konsekvenser, men åbenbart ikke kan anvende modellen til Kattegatanalysen.

Men DTU Transport afviser over for Dagens Byggeri, at der er noget skummelt i sagen.

Valide beregninger

I den offentlige debat har der ellers på det seneste været stillet spørgsmålstegn ved, om de beregninger, der er foretaget med Landstrafikmodellen i forbindelse med “timemodellen”/”Togfonden”, er valide. Kritikken tager afsæt i, at færdiggørelsen af Transportministeriets beregninger med samme model af en Kattegatforbindelses trafikale konsekvenser er blevet udskudt.

Men ifølge DTU præsenterede Trafikstyrelsens rapport fra september 2013 analyser af de trafikale konsekvenser af Togfonden DK, hvor Landstrafikmodellen (version 1.0.5) blev anvendt.

– DTU Transport’s udviklingsarbejde med denne modelversion havde prioriteret netop de dele af modellen, som var af særlig betydning for pålideligheden af resultaterne for togtrafikken på landsplan. Det var og er fortsat vurderingen hos både DTU Transport og modellens faglige styregruppe, at den daværende modelversion var tilstrækkeligt udbygget til at kunne levere pålidelige resultater af de trafikale konsekvenser, hvis timemodellen bliver realiseret, forklarer DTU Transport i et skriftligt svar til Dagens Byggeri.

Ikke overraskende

De understreger videre, at indførelse af timemodellen også vil påvirke forudsætningerne for en eventuel Kattegatforbindelse, og i det lys valgte man efterfølgende at foretage begrænsede analyser på landstrafikmodellen (version 1.0.6) af, i hvilket omfang timemodellen vil påvirke trafikomfanget over en Kattegatforbindelse under forudsætning af den eksisterende takststruktur.

Vejdirektoratets notat om sagen fra december 2013 konkluderer, at forudsætningerne om takstniveauet og -strukturen ikke overraskende har stor betydning for trafikomfanget over en Kattegatforbindelse.

– Dette skyldes, at Kattegat-forbindelsen skaber en ny rute, hvor trafikanternes valg mellem denne og Storebælt afhænger af prisen, mens timemodellen vedrører udbygning af en eksisterende korridor.

Prisfølsomhed

En gennemgribende analyse af en Kattegatforbindelse kræver derfor ifølge DTU en præcis kvantificering af rutevalgets prisfølsomhed, som den daværende version (1.0.6) af modellen ikke var gearet til, og som derfor krævede videreudvikling af modellen.

– Til dette formål blev en ny version 1.0.7 færdiggjort i foråret 2014. I forbindelse med analysearbejdet blev der i august fundet en mindre fejl i denne modelversion, som vi ikke kunne udelukke påvirker Kattegat-resultaterne væsentligt. På den baggrund besluttede styregruppen i september at udskyde færdiggørelsen af Kattegat-beregningerne til den allerede planlagte nye version (1.0.8) forelå primo november. Der foretages i øjeblikket modelanalyser, som inden for kort tid forventes at validere, at den nye modelversion giver troværdige resultater, slutter DTU Transport.

Relateret indhold