Gennem mange år har ikke mindst virksomhederne i Aarhus-området efterlyst etablering af en bynær lufthavn i stedet for Tirstrup, der ligger 46 kilometer fra byen eller Billund 100 kilometer væk.
Transportminister Magnus Heunicke (S) oplyser over for Jonas Dahl (SF), at initiativet til at anlægge en ny international lufthavn i Jylland skal tages af lokale kræfter, herunder eventuelt kommuner, der arbejder sammen om etablering af en sådan lufthavn.
Han forudsætter også, at samme lokale kræfter skal etablere finansierings- og driftsplan for lufthavnen.
Visse rammer
Ellers har Folketinget bemyndiget transportministeren til – “indenfor visse rammer” – at kunne tage stilling til spørgsmålet om at indrette og drive en flyveplads. I praksis er den bemyndigelse dog delegeret til Trafikstyrelsen.
Ved bedømmelsen af, om en tilladelse kan gives, skal der blandt andet lægges vægt på, om ansøgeren forventes at kunne opnå en teknisk godkendelse, gennemføre anlægsfasen og opretholde driften.
Det fremgår desuden, at tilladelsen skal være “foreneligt med almene hensyn”.
– Ved afgørelsen af, om etableringen af en ny lufthavn er forenelig med almene hensyn, skal der blandt andet foretages en behovsvurdering. Her inddrages spørgsmålet om, hvorvidt det pågældende landområde allerede har et tilstrækkeligt antal flyvepladser, og om flyvepladsen tænkes etableret på et sted, hvor den vil være til gene for omgivelserne, oplyser transportministeren videre.
Andre interesser
Magnus Heunicke slår dog fast, at forudsætningen for, at der kan gives en tilladelse, er, at der foreligger en konkret ansøgning, så behovsvurderingen og de almene samfundsmæssige synspunkter kan vurderes på et oplyst grundlag.
– En ansøgning skal angive den konkrete placering, den forventede trafik i lufthavnen samt bygherrens vurdering af konsekvenserne ved etableringen af lufthavnen. Til den samlede vurdering af konsekvenserne af en ny lufthavn, vil andre interessenter og en række offentlige myndigheder, herunder miljømyndighederne, skulle inddrages. Det er en forudsætning, at der foreligger en VVM-godkendelse for, at Trafikstyrelsen kan godkende den pågældende ansøgning. Udgangspunktet er, at myndigheden for en VVM er den pågældende kommune, hvor lufthavnen skal placeres, slutter ministeren.