Mønbroen – Dronning Alexandrines Bro – skal have en hovedistandsættelse af bropladen, og det kommer ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) til at koste i størrelsesordenen 117 millioner kroner. Projektet var oprindelig forventet at koste 79,5 millioner kroner (2011-priser).
Hovedistandsættelsen indebærer udbedring af den nuværende fugtisolering fra 1968, istandsættelse af betonbuerne og de stålbjælker, som bærer bropladen i blandt andet gennemsejlingsfaget, samt udskiftning af rækværk og kantbjælker fra opførelsen af broen i 1943.
Opgaven har været i licitation, men de indkomne tilbud oversteg det budgetterede, så totaludgiften ikke kunne overholdes. Vejdirektoratet valgte derfor at annullere licitationen.
For få erfaringer
Ifølge Vejdirektoratet skyldes overskridelsen af totaludgiften blandt andet en fejlvurdering af en række konkrete poster – eksempelvis stilladser, afløb og afvanding – “på grund af et for lille erfaringsgrundlag i Vejdirektoratet med lignende projekter”, oplyser ministeren.
Vejdirektoratet har nu revurderet projektet og opdelt udbuddet i to entrepriser, og en revideret tidsplan tilsynder, at flere entreprenører kan byde på delentrepriser.
Arbejdsperioden med arbejder på overbygningen, som har betydning for trafikafviklingen, forlænges med cirka et halvt år – fra halvandet år til cirka to år.
Arbejdet udføres i korte etaper for at mindske trafikgenerne, og desuden vil der i hele perioden fortsat være en alternativ vejforbindelse til Møn via Farøbroen (Sydmotorvejen).